اتحادیه خانواده فعالین دربند کورد

اعدام ها را متوقف کنید!

اتحادیه خانواده فعالین دربند کورد

اعدام ها را متوقف کنید!

اطلاعیه از سوی ستاف مدیریت پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه

قابل توجه بازدیدکنندگان گرامی در خارج از ایران 

پایگاه اطلاع رسانی اینترنتی اتحادیه ی خانواده های فعالان دربند کورد در ایران فیلتر شده است. 

لذا جهت ادامه ی فعالیت های اتحادیه، آدرس اینترنتی جدیدی گشوده شده است تا بازدیدکنندگان گرامی در داخل و خارج از ایران، از این پس جهت آگاهی از اخبار و مواضع این نهاد مدنی و مدافع حقوق بشر بدان مراجعه نمایند. آدرس جدید پایگاه:  

 http://yekyeti.blogsky.com

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با آدرس ایمیل اتحادیه تماس حاصل فرمایید:  

yekyeti@gmail.com

جلوگیری از برگزاری همایش روز جهانی زبان مادری در سنندج

 آژانس خبری کردستان: از برگزاری روز زبان مادری در سنندج جلوگیری به عمل آمد.

جمعی از فعالین مدنی-دانشجویی از چند روز گذشته برای برگزاری همایشی تحت عنوان گرامیداشت زبان مادری اقدام به گرفتن مجوز نمودند و قرار بود که بعد از ظهر امروز مورخ ۴/۱۲/۸۸ این همایش با قرائت مقالاتی از سوی فعالین عرصه زبان -ادب و هنر و دانشجویان ودیگر فعالین در این زمینه برگزار شود اما تا همکنون بنا به خبرهای واصله برگزاری این همایش از سوی نیروهای امنیتی(اطلاعاتی) و نیروی انتظامی که در محل حضور داشته اند منع شده است.بنا برگزارشات در حدود ۱۰۰۰ نفر از شهروندان در محل برگزاری همایش که قرار بوده در کتابخانه ای ذر جوار مسجد قبا ی سنندج برگزار شود تجمعی داشته اند.  

رمضان احمد به زندان اوین منتقل شده است

 زندانی سیاسی کورد اهل شهر "کوبانی" در غرب کردستان از زندان مرکزی قزوین به زندان اوین تهران منتقل شده است. به نقل از خبرگزاری تلویزیون نوروز علی رغم آنکه این انتقال به منظور مداوا صورت گرفته است اما با انتقال وی به مرکز درمانی خارج از زندان مخالفت شده و مجوز درمان از سوی مسئولین ذیربط صادر نشده است. طبق اظهارات همین خبرگزاری دست وی دچار التهاب شده و در صورت عدم معالجه ی سریع، احتمال از دست دادن این عضو بدن او می رود. رمضان احمد پیشتر به اتهام محاربه (دشمنی با خدا) و اقدام علیه امنیت ملی ایران از طریق عضویت در حزب کارگران کردستان (PKK) در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شده بود اما تنها چند روز پس از اجرای حکم اعدام شهید احسان فتاحیان، این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان به 10 سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

پاسداران مرزی کاسبان کورد را به گلوله بستند

 طبق اخبار واصله از بانه هفته ی گذشته پاسداران مرزی ایران در نزدیکی روستای "کنسور" از توابع شهرستان بانه طی حمله ای مسلحانه به فرماندهی پاسدار پوریان 2 تن از کاسبان کورد به اسامی غریب حسن پور و نجم الدین را به قتل رسانده اند. این یورش که به وسیله ی نارنجک نیز صورت گرفته است 5 زخمی بر جای گذاشته که 2 تن از آنان شهروند حکومت اقلیمی جنوب کردستان می باشند. مردم بانه به منظور اعتراض به اقدامات خصمانه ی پاسداران مرزی در مقابل فرماندهی انتظامی این شهر تجمع کردند و خواهان پایان دادن به نسل کشی کوردها شدند. گفته می شود به دنبال قتل شهروندان کورد، پاسداران چندین پایگاه مرزی را از خوف طغیان مردمی تخلیه نموده اند.

31 سال زندان برای روزنامه نگار کورد عدنان حسن پور

 سازمان ضد اعدام کردستان (RDEK): در پی پذیرفته شدن درخواست اعاده ی دادرسی بر پرونده ی عدنان حسن پور از سوی دیوان عالی کشور، حکم اعدام این روزنامه نگار کورد به 31 سال حبس تقلیل یافت. نامبرده که بیش از 3 سال پیش بازداشت شد، در تابستان سال 86 به اتهام محاربه (دشمنی با خدا) به اعدام محکوم شد و این حکم به تائید دادگاه تجدیدنظر استان کردستان نیز در آمد. پس از آن با درخواست وکیل وی دکتر صالح نیکبخت مبنی بر بررسی مجدد پرونده در دیوان عالی کشور موافقت گردید و متعاقبا حکم 31 سال حبس برای این روزنامه نگار و فعال مدنی کورد صادر گردید.

2 اعدام در بلوچستان و کردستان

 سازمان ضد اعدام کردستان (RDEK): در ادامه ی سیاست ارعاب به منظور ایجاد خفقان، دو شهروند بلوچ و کورد به ترتیب در سحرگاه روزهای 1 و 2 اسفندماه در زندان های زاهدان و سنندج به دار آویخته شدند. از نام و اتهام قربانی کورد اطلاعی در دست نیست. طبق اظهارات آژانس خبری سونی نیوز قربانی بلوچ به نام "دادالله مراد زهی" عموی "خدایار رحمت زهی" می باشد که وی نیز قریب به دو هفته ی پیش به دار آویخته شد. این آژانس در بخشی از خبر خود چنین آورده است:

ادامه مطلب ...

گزارشی از آخرین بازداشت های کردستان

 3 دانشجوی کورد دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج به اسامی سیوان محمدی، سیروان نجفی و آرمین نعمانی از سوی اطلاعات این شهر بازداشت شده اند. 3 شهروند اهل بوکان به اسامی صادق آهنگر، یاسین مرادی و جعفر رحمانی از سوی اطلاعات این شهر بازداشت شده اند و علی قادرمرزی فعال حوزه ی حقوق کودکان و معلولین قریب به یک هفته پیش در شهرستان دهگلان از سوی اطلاعات بازداشت شده است. نامبردگان هم اکنون در تک سلولی های اطلاعات زادگاه خود تحت بازجویی قرار دارند. از علت بازداشت و وضعیت سلامت آنان اطلاعی در دست نیست.

کمپین دفاع از زندانیان از کمپین حیات حق هر انسان حمایت می کند

 "کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی کورد" حمایت خود را از "کمپین حیات حق هر انسانی است " اعلام میکند. کمپین حیات حق همه انسانهاست برای لغو حکم اعدام خانم شیرین علم هولو میباشد، که در تاریخ ۲۸ آذر ماه در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب حکم اعدام برای ایشان صادر شده است. کمپین از طرف جمعی از فعالین حقوق بشر در اوایل بهمن ماه برای لغو حکم اعدام خانم علم هولو شروع به کار نموده است. کمپین خواستار حمایت همه جانبه نهادها و سازمان های مدافع حقوق بشر در جهت لغو حکم اعدام شیرین علم هولو است. ما (کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی کورد) هم به نوبه خود حمایتمان را برای لغو حکم اعدام و آزادی زندانی سیاسی کورد خانم شیرین علم هولو را اعلام میکنیم.

بیانیه مادران صلح در یازدهمین سالروز کشتار مردم کردستان

 امروز 3 اسفند است

روزی که اشک و خون در رزمگاه بی عدالتی

 در رقصی آکنده از عشق

در پیچشی آرام

خونابه ی آزادی را در رگ های وطن جاری می سازند

امروز 3 اسفند است

آنگاه که اشک گرم مادری بر سرخی وطن آرام می گیرد

آری ،امروز 3 اسفند است

درچنین روزی بود که سیه دلان شبان سیاهی وطن، ما را که در خوابی عمیق خفته بودیم به بیداری ای بی انتها محکوم کرد که تاوان آن آزاده ایست در هزار بند امرالی و خونی ست که در چنین روزی خاک وطن را سیراب کرد. 

ادامه مطلب ...

بیانیه مشترک اتحادیه و RDEK در خصوص روز جهانی زبان مادری

 21 فوریه به عنوان روز جهانی زبان مادری شناخته شده است. در سال 1999 به پیشنهاد کشور بنگلادش و از سوی سازمان ملل متحد این روز به منظور نشان دادن اهمیت زبان مادری این چنین نام گرفت. از آنجا که زبان از ارکان اصلی هویت هر ملت است غالبا نخستین هدف نشانه روی استعمارگران جهت آسمیلاسیون ملت مورد نظر خواهد بود. به عبارت دیگر انکار یک ملت از ذوب هویتی و در این میان از زبان و پوشش آن آغاز می گردد. لذا زبان مادری برای ملت کورد بسیار حائز اهمیت است و هویت و ماندگاری خویش را در گرو حفظ آن می داند.....

ادامه مطلب ...

بیانیه ی مادران صلح کوردستان به مناسبت روز جهانی زبان مادری

 وزبان مادری روح هر ملت است.

در یازدهمین سال اعلام روز 21 فوریه(2اسفند)از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی زبان مادری به سر می بریم، در نقطه  زمانیای که از طرفی زبان به عنوان در برگیرنده هویت مللها و حفظ آن به عنوان تاریخ بشریت و از دیگر سو به عنوان اساسی ترین ابزار قوه تفکر، رهرو پیشرفت هر ملت به شمار میآید.از همین روست که برخورداری از آموزش به زبان مادری برای پیشرفت ملتها امریست حیاتی و عدم وجود آن جز ذوب زبان و به تبع آن استحاله فرهنگی و نابودی هوبت یک ملت نخواهد بود.

ادامه مطلب ...

ڕاگه‌یه‌ندراوی یه‌کیه‌تی پیشة ییمامۆستایانی کوردستان

به‌ بۆنه‌ی ڕۆژی جیهانی زمانی زگماکی

زمانی کوردی شیرینه‌            شیرنتر له‌ هه‌نگوینه‌

ئاخاوتن به‌م زمانه‌              جێی شانازی کوردانه‌

زمان سه‌ره‌کیترین ئامرازی پێوه‌ندی مرۆڤه‌ و له‌ هه‌موو سه‌رده‌مه‌کانی ژیانی مرۆڤایه‌تی دا گرنگایه‌تیه‌کی زۆری هه‌بوه‌ و ته‌نانه‌ت ده‌توانین بڵێین یه‌کێک له‌ سه‌ره‌کی ترین هۆکاره‌کانی پێکهاتنی شارستانیه‌ت زمان بوه‌ به‌ڵام گرنگایه‌تی زمان دوا به‌ دوای داهێنانی خه‌ت و نووسین و به‌ پێی ئه‌و دروست بوون و سه‌رهه‌ڵدانی په‌روه‌رده‌ له‌ کۆمه‌ڵگا جۆراوجۆره‌کانی مرۆڤایه‌تی دا زێده‌تر بوه‌. زۆرترین زانایانی په‌روه‌رده‌ له‌ سه‌ده‌ی 20 دا زمانی دایکی وه‌ک باشترین ئامراز‌ بۆ فێرکاری پێناسه‌ ده‌که‌ن. چه‌ندین به‌ڵگه‌ی ڕه‌وانناسی ، په‌روه‌رده‌یی ، کۆمه‌ڵایه‌تی ڕامیاری بۆ پشتیوانی له‌م بۆچونه‌ سه‌ریان هه‌ڵداوه‌، به‌ گوێره‌یه‌ک که‌ له‌ ڕاپۆرتی پسپۆڕانی یونسکۆ له‌ ساڵی1953 دا ده‌ردکه‌وێ : له‌ باری ده‌روون ناسیه‌وه‌ ، زمانی زگماکی سیستمێکی پێکهاتو له‌ نیشانه‌گه‌لێکه‌ له‌ ناو مێشک و هزر دا که‌ به‌ شێوه‌یه‌کی سه‌ربه‌خۆ بۆ ده‌ربڕین و  تێگه‌یشتن کار ده‌کات. له‌ باری کۆمه‌ڵایه‌تیشه‌وه‌ ، که‌ره‌سه‌یه‌که‌ بۆ ناسینه‌وه‌ له‌ نێوان ئه‌ندامانی کۆمه‌ڵگایه‌ک که‌ تێیدا ده‌ژین(یونسکۆ ، 1953: 11).

ادامه مطلب ...

دادگاه مجوز درمان سامی حسینی را صادر نمی کند

 سازمان ضد اعدام کردستان: سامی حسینی زندانی سیاسی کورد محکوم به اعدام که از مدتی پیش دچار اختلالات کلیوی شده بود هم اکنون در وضعیت جسمانی نامساعد به سر می برد اما علارغم این مهم، قاضی پرونده تحت فشار اطلاعات مجوز درمان در خارج از زندان را صادر نمی کند. این در حالی است که امکانات درمان در داخل زندان موجود نمی باشد. سامی حسینی در سال 1387 بازداشت و پس از تحمل 3 ماه شکنجه در تک سلولی های اطلاعات خوی، از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر به اتهام محاربه (دشمنی با خدا) به اعدام محکوم شد.

حامد امیدی به بند 209 زندان اوین منتقل شد

 حامد امیدی فعال دانشجویی کورد که چهارشنبه مورخ 21 بهمن ماه در حال بازگشت به دانشگاه تهران در ترمینال تکاب بازداشت شده بود پس از یک هفته بی خبری پنج شنبه ی گذشته به بند 209 زندان اوین که هم اکنون تحت نظارت وزارت اطلاعات است، منتقل شد. نامبرده اهل تکاب و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی تهران می باشد. تاکنون اطلاعی از اتهامات وارده به این دانشجوی کورد در دست نیست.