اتحادیه خانواده فعالین دربند کورد

اعدام ها را متوقف کنید!

اتحادیه خانواده فعالین دربند کورد

اعدام ها را متوقف کنید!

نامه ای به فرزاد کمانگر

 آتش درونم چنان شعله ور است که

سوز سرمای زمستان از من گریزان است

هرزه ها بر سر راهم می خشکد و

من همچنان در خودم آدم های به ظاهر انسان و

علف های هرز را می سوزانم

خاکسترش را

سنگفرشی برای فرداها می کنم

با قلمم در افکار فردا ها سیر می کنم

تا اهریمنان بدانند

داغ بی آب ماندن یک باغچه گل را

ادامه مطلب ...

دو فعال سیاسی کورد دیگر به اعدام محکوم شدند

 سازمان ضد اعدام کردستان: در ادامه ی صدور زنجیره احکام اعدام در کردستان، اوایل این هفته دادگاه تجدید نظر اورومیه دو زندانی سیاسی کورد دیگر به اسامی محمد امین عبدالهی و قادر محمدزاده اهل میروآباد از توابع شهر بوکان را به اعدام محکوم کرد. اقدام علیه امنیت ملی و محاربه (دشمنی با خدا) اتهامات این دو فعال سیاسی کورد عنوان شده است. این در حالی است که محمد امین عبدالهی و قادر محمدزاده در دادگاه بدوی به ترتیب هرکدام به 20 و 32 سال حبس محکوم شده بودند. با توجه به حکم اصداری در دادگاه بدوی و افزایش شدت حکم در دادگاه تجدیدنظر، بیم آن می رود سرنوشت شهید احسان فتاحیان در انتظار آنان نیز باشد. شایان ذکر است با صدور حکم اعدام برای این دو فعال سیاسی، جمع زندانیان سیاسی و مدنی محکوم به اعدام در کردستان به 20 تن رسیده است که اسامی آنان به شرح زیر است:

ادامه مطلب ...

روزگار غریبیست نازنین.....نامه ای از فرزاد کمانگر

 دنبال من نگرد مادر

نام مرا بر زبان نیاور در مقابل در این زندان

اینجا دنبال من نگرد

ستاره افتاده بر گیس تو

آن را نکن خسته و گریان

غروب ها دلم میگیرد. نوعی بی قراری به سراغم می آید. نمی دانم چرا ولی سالهاست به این دلتنگی ها عادت کردم. حالا دیگر شعر شاملو، سیگار و لیوان چای هم کام تلخم را شیرین نمی کند. فقط این دلتنگی ها را برایم گیراتر و جذاب تر می نماید. غروب ها با دلم خلوت میکنم. به خودم و انسان های دور برم، به انسانهایی که نشانشان عددی شده است چند رقمی فکر میکنم. به یاد می آورم که من زندانی شماره ۱۳۵۴۹۰۶۴۸ هستم. اعداد نماد و رمز شده اند، ۳۵۰، ۲۰۹، ۲۴۰، ۲ الف

ادامه مطلب ...

افزایش فشار بر فعالین زندان اورومیه

 جدیدترین اخبار واصله از زندان مرکزی اورومیه حاکی از آن است که 3 تن از زندانیان سیاسی صبح روز دوشنبه از سوی نگهبانان به مکان نامعلومی منتقل شده اند. در این میان تنها نام علی احمد سلیمان اهل جنوب کردستان که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی ایران از طریق عضویت در حزب کارگران کردستان (PKK) به 5 سال حبس محکوم شده، در دست است. گمان می رود این 3 تن به اطلاعات منتقل شده و هم اکنون تحت شکنجه باشند.

رمضان احمد به مکان نامعلومی منتقل شد

 زندانی سیاسی کورد رمضان احمد که بیش از 40 روز از اعتصاب غذای اعتراض آمیز وی می گذرد، صبح روز شنبه از سوی نگهبانان زندان قزوین به مکان نامعلومی منتقل شد. او که به اتهام اقدام علیه امنیت ملی ایران از طریق عضویت در حزب کارگران کردستان (PKK) به 10 سال حبس محکوم شده است، در اعتراض به بی توجهی مسئولین زندان به وضعیت سلامت اش از بیش از 40 روز پیش دست به اعتصاب غذای نامحدود زده بود. رمضان احمد اهل شمال کردستان و تبعه ی ترکیه می باشد. گفتنی است نامبرده در ابتدا به اعدام محکوم شده بود اما تنها چند روز پس از اعدام شهید احسان فتاحیان حکم وی به 10 سال حبس تقلیل یافت.

دادستان خوی ترور شد

دادستان شهر خوی ولی الله حاج قلی زاده یکشنبه شب در مقابل منزل خود از سوی افراد ناشناسی به ضرب گلوله ترور شد. او که پیش از این چندین بار مورد تهدید قرار گرفته بود، ساعت 21:16 یکشنبه شب از سوی افراد مسلح کشته شد. گفتنی است ولی الله حاج قلی زاده شاکی پرونده و از اصلی ترین بانیان اعدام شهیدان حسن حکمت دمیر (عگید) و فصیح یاسمنی بوده است. وی همچنین در صدور احکام سنگین و تبعید فعالان کورد دست داشته است.

نامه ی سه ر ئاواله ی ژماره یک له ریکخراو و که سایه تیه کورده کان

به ریزان ریبه رانی حیزب و پارته کانی کوردوستان و تیکوشه رانی ریگای بزووتنه وه ی رزگاریخوازی گه له که مان 

ئیستا که کوماری خوین و درنده خوویی، هه موو پرنسیپه کانی له ریگای کویری ده سه لات خوازی و توتالیتاریانیسم قوربانی کردووه و هه ر کاتژمیر و خوله ک و چرکه یه ک، میشکی جوانیکی ئه م ولاته ده کاته خوراکی مارانی ئه ژدیهای ویلایه تی فه قی. کاتیک که ئیتر هیچ سه کویه کی وت و ویژ و دیالوگ کردن بو چاره سه ر کردنی کیشه کانی نه ته وه ی کورد و دیکه ی نه ته وه کانی ئیران نه ماوه و خوله ک به خوله ک، هه والی ئه شکه نجه و ئازار و ده ست دریژی و کوشتن و برین و سه رکوت و ئیعدام ده بیستین و ده بینین و له روژانیکدا که به تاریکی شه و به ره ش ترین شیواز به سه ر هه موو روچنه کاندا ده کیشریت، ئیمه کومه لیک له نووسه ران، روژنامه وانان، خویندکاران و چالاکانی سیاسی و مه ده نی کوردوستان، قه له می نیوه گیانمان له نووسین ده وه ستینین و له ئیوه ی به ریز داوا ده که ین به هه نگاویکی هاوبه ش، دوژمنانی گه له که مان ئاگادار بکه نه وه که سه رده می خوین رشتن له کوردوستان به سه ر چووه و ده ورانی کرده وه ی ره ش و تاریک به ده ستی جه لادانی کوماری ئیسلامی به سه ر هاتووه و قه با پوشانی به نیو دادوه ر و به کرده وه جنایه تکار ئیدی ناتوانن توله ی جه هل و نه زانین و ناتوانی له سه پاندنی ده سه لاتی ویلایه تی فه قی به سه ر کومه لگه دا، له گه نجانی کورد بستیننه وه.

ادامه مطلب ...

بیانیه ی سازمان RDEK در خصوص سکوت در قبال اعدام فعالان کورد

وجدان های خفته ی بشری

 

 

 پس از آن که تاریخ اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان، چند روز پیش از اجرای حکم به وکیل وی ابلاغ و سپس از طریق رسانه ها اعلام شد پیش و پس روز اعدام وی را زلزله ای تبلیغاتی فرا گرفت که کردستان را به یکباره بر انسان ستیزی رژیم جنایت پیشه ی اسلامی ایران آوار ساخت. متعاقب آن بود که رژیم مدتی متحیر و در لاک اندیشه فرو رفت و مردم نیز به زعم خود این مساله درس عبرتی برای رژیم شده و به جنایات خود پایان می دهد. غافل از آن که سراسر این رژیم جانی را جنون قدرت فرا گرفته و در اندیشه ی آن بوده که همچنان با قدرت حکومت نماید و برای ادامه ی جنایت پیشگی خود تنها به شکلی فرا قانونی شیوه ی چگونگی انجام جنایت را تغییر دهد. از آن جا بود که فصیح یاسمنی دیگر زندانی سیاسی کرد را در خفا و بدون آن که حتی وکیل و خانواده اش از اجرای حکم اعدام وی مطلع گردند به دار آویخت تا این شیوه از جنایت را نیز محک سنجش افکار عمومی قرار دهد. فصیح اعدام شد و بسیار کمتر از آنچه انتظار می رفت از سوی نهادهای حقوق بشری، احزاب کردی و رسانه ها و مجامع بین المللی سکوت اختیار شد. این امر تجربه و انگیزه ی مناسبی شد تا رژیم اسلامی ایران را به تداوم جنایات خود ترغیب نماید. به دنبال آن بود که حکم اعدام شیرین علم هویی یک فعال سیاسی دیگر کرد را صادر نمود و در صدد آن است که حکم اعدام حبیب الله لطیفی را چون فصیح یاسمنی مخفیانه اجرا نماید.

ادامه مطلب ...

شمارش معکوس مرگ حبیب الله لطیفی آغاز شده است

سازمان ضد اعدام کردستان: بنا به اظهارات یکی از قضات دادگستری سنندج، شمارش معکوس مرگ حبیب الله لطیفی آغاز شده است و هر آن بیم آن می رود که به دار آویخته شود. در همین راستا، صبح امروز سه شنبه مورخ 29 دیماه، نامه ای سربسته از سوی ریاست زندان به اسکندری رییس اجرای احکام دادگستری سنندج  و از آن جا به دفتر دادستان ارسال شده است که از محتویات آن اطلاعی در دست نیست. اما از آن جا که پرونده ی لطیفی در دادگاه کردستان مختومه شده و تنها در دیوان است که همچنان مفتوح می باشد این واقعیت تلخ به ذهن متبادر می شود که این نامه در رابطه با اجرای حکم حبیب به دادگستری ارسال شده است. در هر حال آن چه حائز اهمیت است آنکه طناب دار حبیب الله لطیفی بافته شده و امکان اعدام این فعال سیاسی هر دم بیش و بیشتر می شود.

 

محدودیت استفاده از تلفن های زندان مرکزی سنندج

 از هفته ی پیش استفاده از تلفن های زندان مرکزی سنندج برای کلیه ی زندانیان این زندان اعم از سیاسی و غیر سیاسی محدود شده است. پیشتر زندانیان می توانستند از ساعت 9 صبح تا ساعت 5 عصر از تلفن های زندان استفاده نمایند که به طور میانگین برای هر زندانی 4 دقیقه در نظر گرفته می شد. اما اکنون حق استفاده از تلفن به یک روز در میان و در روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنج شنبه از ساعت 30/8 دقیقه ی صبح تا ساعت 10 یعنی یک ساعت و نیم محدود شده است. البته ناگفته نماند که پیشتر هر زندانی تنها از باجه ی مختص به بند خود می توانست به خارج از زندان ارتباط تلفنی برقرار نماید اما اکنون هر بند در زمانی که برای آن ها معین شده است همزمان می توانند از باجه های تلفنی سایر بند ها که تعداد آن ها به 8 عدد می رسد استفاده نمایند. بنا به گفته ی رییس زندان این اقدام تنها برای جلوگیری از درز اخبار مربوط به داخل زندان به خارج از زندان صورت گرفته است اما بنا به گفته ی زندانیان، علاوه بر گفته ی رییس زندان، به منظور شنود بیشتر سخنان زندانیان سیاسی از سوی مسوولان تلفن سایر بندها صورت می گیرد. شایان ذکر است که هزینه ی برقراری ارتباط تلفنی در زندان بسیار بیشتر از خارج از زندان است.

بازهم مرگ مشکوک یک زندانی کورد

 انور رحمانی زندانی سیاسی پس از 5 روز بازداشت، روز شنبه 26 دی ماه به طرز مشکوکی در زندان مرکزی سقز درگذشت. تاکنون علت مرگ این جوان 32 ساله ی کورد مشخص نشده است. شایان ذکر است چندی پیش زندانی سیاسی دیگری به نام زهرا جعفری دانشجوی 21 ساله ی کورد، که 5 ماه را در تک سلولی های اطلاعات اورومیه و زندان این شهر  تحت شکنجه ی شدید به سر برده بود، به طرز مشکوکی درگذشت. گفتنی است طی سال های اخیر شمار زندانیان سیاسی کورد جان باخته بر اثر اعمال شکنجه نیروهای اطلاعات و مسوولان برخی زندان ها به طرز چشمگیری افزایش یافته است. اما تاکنون هیچ یک از این جنایات پیگرد قانونی نداشته و این نشان از همدستی قوه ی قضاییه با آدم کشان اطلاعات دارد. همچنین نیروهای امنیتی با تهدید خانواده ی کشته شدگان، آنان را از هرگونه پیگیری و اطلاع رسانی و حتی برگزاری مراسم سوگواری بر حذر داشته اند. شهیدان ابراهیم لطف اللهی و شوانه سید قادری و کاوه عزیز پور  مصداق بارز این جنایات به شمار می آیند.

خواهرمان شیرین به "راهرو مرگ" پیوست

 امروز خبر شدیم که ضحاک خواهر شیرین دیگرمان را، شیرین علم هویی، به راهرو مرگ فرستاده. حدستان درست است، شیرین نیز کُرد است.  چند ماه پیش برخی کاندیداهای یک اتنخابات بدیمنی در کردستان شهر به شهر می‌رفتند و در جستجوی رای حتی وعده "پارلمان محلی" می‌دادند. امروز کردها نه در پارلمان محلی شان، بلکه بر مزارهای تخریب شده عزیزانشان، خشم در غلاف، اعدام شده هاشان را می‌شمارند و  دیگر حتی انتظار حمایت از آن کاندیداها را نیز ندارند.  بار دیگر بی دادگاه های "ولایت فقیه" در دادگاه تجدید نظر، یک حکم را تشدید کردند. دیروز حکم ده سال حبس کاک احسان را به اعدام و امروز حبس ابد شیرین عزیزمان را به اعدام تبدیل کردند. آنها اصلاً به دادگاه و تجدید نظر نیازی نداشتند. کافی بود به خانواده ها اعلام کنند:

ادامه مطلب ...

نگاهی به وضعیت حقوق بشر در کردستان طی هفته‌ای که گذشت

 صدور حکم اعدام برای یک زندانی سیاسی زن مهم‌ترین و در عین حال بدترین خبر هفته‌ی گذشته بود. شیرین علم هولی به اتهام محاربه از طریق همکاری با حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) از سوی شعبه‌ی 15 دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شد. این دختر 28 ساله، اهل روستای دیم قشلاق از توابع شهرستان ماکو در استان آذربایجان غربی است. وی خرداد ماه سال گذشته توسط مأموران اطلاعات سپاه پاسداران در تهران بازداشت شد و مدت 21 روز را در بازداشتگاه این نهاد امنیتی گذراند. وی سپس به بند 209 اوین و پس از آن به بند نسوان این زندان انتقال یافت. تعدادی از اعضای کمپین یک میلیون امضاء در دوره‌های مختلف بازداشت خود در زندان اوین با شیرین علم هولی هم‌بند بوده‌اند. فعالان زن طی این مدت ضمن آشنایی با ویژگی‌های منحصر به فرد او، شنونده خاطرات تلخی درباره وضعیت زنان در منطقه‌ی محل زندگی شیرین از زیان وی بوده‌اند. قرار است به زودی یکی از این خاطرات که درباره هم‌بازی دوران کودکی این دختر کُرد است در سایت تغییر برای برابری منتشر شود.

ادامه مطلب ...

سایتهای جبهه ی ملی کردستان و سازمان ضد اعدام کردستان مسدود شد

سایت مرکزی بلاگ سکای (blogsky) به دستور وزارت اطلاعات رژیم اسلامی ایران، امروز دوشنبه 28 دی ماه، سایت های اختصاصی " جبهه ی ملی کردستان (BNK) " و " سازمان ضد اعدام کردستان (RDEK) " را مسدود کرد به طوریکه ورود به بخش مدیریت آن نیز مقدور نمی باشد. هنوز کمتر از یک ماه از عمر جبهه ی ملی کردستان و سازمان ضد اعدام کردستان نمی گذرد که رژیم اسلامی ضمن آن که ده روز پیش سایت سازمان را فیلتر کرد و پرسنل آن را ناگزیر به گشایش یک سایت دیگر نموده بود، تحمل فعالیت آن ها را نداشت و تمام تلاش خود را برای نابودی این دو نهاد به کار گرفت.

ادامه مطلب ...

بند پاک دو زندان مرکزی سنندج بازرسی شد

 رییس زندان مرکزی سنندج به همراه چن تن از مسوولان این زندان، روز گذشته هنگامی که کلیه ی زندانیان در هوا خوری حضور داشته اند بند پاک دو را بازرسی می کنند. در بازرسی روز گذشته، ضمن آنکه به طرز وحشیانه ای وسایل زندانیان به هم ریخته می شود از سوی حراست زندان، تعداد زیادی کتاب و دفتر و نوشته های زندانیان ضبط می گردد.  شایان ذکر است مسوولان زندان های ایران، هر از چند گاهی به صورت متداول، در یک اقدام غافل گیر کننده به داخل بندها می روند و به بهانه ی بازرسی به برخی وسایل زندانیان دستبرد می زنند که این اقدام آنان در واقع بیشتر به دزدی شبیه است تا بازرسی. قابل توجه است که در بازرسی دیروز بند پاک دو زندان مرکزی سنندج، شخصی به نام عیسی احمدی که از پست وی در زندان اطلاعی در دست نیست زندانیان سیاسی را مورد اذیت و آزار قرار داده است.

فرمان تشدید فضای امنیتی زندان های کردستان

 به نقل از کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی گروسی دادستان کل استان کردستان طی فرمانی لازم الاجرا مسئولین زندانهای استان را موظف به افزودن فشار و کنترل بر زندانیان سیاسی به منظور جلوگیری از فعالیت و ارسال اخبار زندان به خارج کرده است. فرمان گروسی پس از آن می آید که مقامات والارتبه ی حکومتی از اطلاع رسانی زندان به خشم آمده و از همین روی در صدد گرفتن تدابیر شدید امنیتی اند.

لذا کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی از تمامی مجامع حقوق بشری و وجدان های بیدار جهان و مردم ایران و به ویژه مردم کردستان تقاضا می کند در مقطع حساس کنونی حمایت خود را از زندانیان سیاسی و مدنی کورد اعلام کرده و مانع از تشدید فشار و فضای امنیتی زندان های کردستان شوند.

بیانیه سازمان حقوق بشر کورد اوروپا در خصوص اعدام فعالان سیاسی کو

 پس از گذشت 30 سال از روی کار آمدن جمهوری اسلامی ،جهان هم چنان شاهد اعدام و دستگیری فعالین سیاسی در ایران به ویژه در کوردستان است .با این که در جهت متوقف شدن این اعدام ها نامه های بسیاری خطاب به سران و دولتمردان ایرانی فرستاده شده است .اما شاهد هیچ گونه توجه و گوشه چشمی از سوی آنها نبوده ایم . حکومت ایران بی توجه به حداقل قوانین و استانداردهای حقوق بشری و برپایه سیاست سی ساله خود و همچنین در راستای ایجاد رعب و وحشت و خاموش کردن اعتراضات ، تهدید کرده است تعداد دیگری از زندانیان عقیدتی را در نقاط مختلف ایران اعدام خواهد کرد.و این تهدید خود را در کوردستان عملی ساخته است ،البته جای شگفتی نیست که دولتمردان ایران همیشه در کوردستان سیاست خشن تری را اعمال کرده اند .

ادامه مطلب ...

هشدار! اعدام امروز در کردستان، فردا تهران و سراسر ایران

 هشدار! با توجه به حساسیت‌های چند ماه گذشته و به وجود آمدن فضای اعتراضی و به چالش کشیدن رژیم ایران، رژیم مثل همیشه قصد دارد با سرکوب و ایجاد ترس و وحشت غائله را به پایان ببرد و برای این کار نیاز مبرم به قربانی دارد که برای آن بتواند توجیه‌های تا حدی قابل قبول ارائه بدهد، با توجه به این رژیم با استفاده از پرونده‌های قدیمی‌ و زندانیان قدیمی‌ سیاسی در استانهای محروم همچون کردستان، کرمانشاه و بلوچستان، می‌خواهد حساسیت مردم را نسبت به اعدام‌ها بسنجد و در اقدام بعدی به سراغ سایر موارد برود. درست همان کاری که در اوایل انقلاب و دههٔ ۶۰ انجام داد و در ابتدا با فرستادن خلخالی و لاجوردی بنای این کار را نهاد و بعد اقدام را در سراسر ایران به انجام رساند.

ادامه مطلب ...

جواد علیزاده آزاد شد

 ظهر امروز دوشنبه جواد علیزاده فعال حقوق بشر اهل رودسر که سال گذشته در مراسم سالگرد شهادت ابراهیم لطف اللهی در گورستان بهشت محمدی سنندج بازداشت شده بود، آزاد شد. این دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد حقوق بشر که به دلیل حضور در این مراسم و ایراد سخنرانی روز 26 دیماه 1387 به اتهام تبلیغ علیه نظام بازداشت و پس از 20 روز بازجویی در سلول های انفرادی اداره ی اطلاعات سنندج، به زندان مرکزی این شهر منتقل شد. وی که 8 روز پیش دوران محکومیت اش به پایان رسیده بود، در اعتراض به عدم محاسبه ی ایام بازداشت اطلاعات این مدت را دست به اعتصاب غذا زده بود. شایان ذکر است جواد علیزاده 4 ماه پایان دوره ی محکومیت اش را طی درخواست فراقانونی محمد خسروی رئیس زندان مرکزی سنندج در تبعید و در زندان دیزل آباد کرمانشاه سپری کرد.

4 تن از بازداشت شدگان روز پنج شنبه در سنندج آزاد شدند

 پس از گذشت سه روز از بازداشت دست کم 10 نفر از فعالان مدنی و دانشجویی در سنندج، ساعت 1 بامداد روز یکشنبه چهار تن از آنان آزاد شدند. از این چهار نفر سیوان اداک، محمد کریمی و دارا حسینی به طور کلی و خلیل شهبازی با قرار وثیقه ی سیصد میلیون تومانی آزاد شده اند. شایان ذکر است کلیه ی این افراد پس از آنکه دستور بازداشت آنان به صورت قانونی روز جمعه از سوی قاضی کشیک صادر می شود، مستقیما از بازداشتگاه اطلاعات نیروی انتظامی به بازداشتگاه اداره ی اطلاعات منتقل می شوند.

بیانیه: سکوت در قبال اعدام فعالین سیاسی کورد محکوم است

 .... از ملل ایران و احزاب کوردی و ایرانی و مجامع حقوق بشری ملی و بین المللی درخواست می نماییم این سکوت شوم را شکسته و در مقابل اعدام، این زشت ترین پدیده ی تاریخ بشری موضع مناسب اتخاذ نمایند و به جای اینکه انسان و ارزش های انسانی وی را از روزنه ی تنگ افکار شوینیستی بنگرند، بر اندیشه ی اومانیستی استوار سازند.

ادامه مطلب ...

صدور حکم اعدام برای شیرین علم هویی

 سازمان ضد اعدام کردستان: شعبه‌ 15 دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی، زندانی سیاسی کورد شیرین علم هویی را به اتهام همکاری با حزب حیات آزاد کردستان «پژاک» محارب اعلام کرده و به اعدام محکوم کرد. شیرین 28 ساله و  اهل روستای دیم قشلاق از توابع ماکو است. او 6 خرداد ماه 1387 از سوی سپاه پاسداران در تهران بازداشت شد و پس از 6 ماه بازجویی تحت شکنجه ی شدید در بازداشتگاه سپاه و بند 209 زندان اوین، به بند عمومی زنان این زندان منتقل شد.

آزادی 10 فعال کُرد سقز و کرمانشاه از زندان

خبرگزاری دیده‌بان حقوق بشر کردستان: 8 فعال سقزی که طی دو ماه اخیر در این شهر بازداشت شده بودند هفته‌ی گذشته با قرار وثیقه آزاد شدند. میزان وثیقه‌ی علی امینی، احمد احمدپور، کاوه غفاری، عباد شیخی، اسکندر رسولی، محمد منیری و کامبیز فتاحی هر یک 30 میلیون تومان و حسین رحیمیان 100 میلیون تومان است. همچنین محمد نادری و فاتح احمدی که به اتهام ارتباط با یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان از 30 دی 87 در زندان سقز بودند با پایان دوران محکومیت یک ساله‌ خود آزاد شدند. از سوی دیگر افشین کرمیان نسب، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی و فعال فرهنگی در کرمانشاه پس از 50 روز بازداشت هفته‌ی گذشته با وثیقه‌ی 100 میلیون تومانی آزاد شد. این فعال کُرد 28 آبان ماه سال جاری از سوی مأموران اداره اطلاعات در منزل شخصی خود در کرمانشاه بازداشت شد. وی پس از 4 روز نگهداری در بازداشتگاه اداره اطلاعات کرمانشاه به زندان اوین در تهران منتقل شد و بیشتر ایام بازداشت خود را در سلول انفرادی بند 209 این زندان گذراند.

بازداشت 4 شهروند کورد در مریوان

به نقل از کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ۴ شهروند مریوانی به نامهای جبار حاجی مرادی، کامران مرادی، آزاد راوند از سوی نیروهای امنیتی اطلاعات این شهر بازداشت شدند. شایان ذکر است جبار حاجی مرادی در منزل شخصی خود در روستای "کانی دینار" از توابع و سه نفر دیگر در محله تازه آباد این شهر دستگیر شده اند. تاکنون از محل نگهداری و وضعیت سلامت آنان اطلاعی در دست نیست.

نگاهی به وضعیت حقوق بشر در کردستان طی هفته‌ای که گذشت

بدترین خبر این هفته اعدام فصیح یاسمنی زندانی سیاسی کُرد بود که بامداد 16 دی ماه در زندان خوی اجرا شد. اتهام این جوان 28 ساله، محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان عنوان شده بود. اتهامی که مستندش شکایت اداره اطلاعات و اعترافاتی بوده که تحت فشار از خود متهم اخد گردیده بود. این دومین اعدام سیاسی در کردستان طی دو ماه گذشته است. 20 آبان 1388 نیز احسان فتاحیان به اتهام محاربه در زندان سنندج اعدام شد. فصیح یاسمنی در حالی اعدام شد که برخلاف آن‌چه در آیین دادرسی کیفری عنوان شده، زمان اجرای حکم به وکیل و خانواده وی اطلاع داده نشده بود. به دستور نهادهای امنیتی نیز تا کنون از تحویل جسد این فعال سیاسی به خانواده وی برای انجام مراسم خاکسپاری خودداری شده است. بنا بر گفته‌ی خانواده فصیح وی در زمان اعدام به بیماری صرع مبتلا بوده است.

ادامه مطلب ...

راپۆرتی پێشێلکارییه‌کانی مافی مرۆڤ له‌ کوردستان له‌ پاییزدا

 کوردستان و کوردنیوز: کوژران و برینداربوونی 55 کەس  و ده‌سبه‌سه‌ر کرانی 105 که‌س لە کوردستان لە 3 مانگی پاییزی ئه‌و ساڵ دا. لە ماوەی 3 مانگی پاییزی ساڵی 1388دا، 55 کەس لە خەڵکی کوردستان بە هۆی تەقەی هێزەکانی رێژیمی کۆماری ئیسلامییه‌وه‌ کوژراون و بریندار بوون. بەپێی ئەو هەواڵ و راپۆرتانەی که‌ بە ناوەندی هەواڵی "کوردستان و کورد نیوز" گەیشتوون لە ماوەی 3 مانگی پاییزی ئەو ساڵدا 26 کەس لە کوردستان بە هۆی سیاسەتەکانی سەرکوتی کۆماری ئیسلامی کوژراون. لە نێو ئەو 26 کەسە دا 18 کەسیان کاسبکارانی ناوچە سنوورییەکانی کوردستان بوون کە راستەوخۆ لە لایەن هێزە ئینتزامییەکانی رێژیمی کۆماری ئیسلامییەوە دراونەته‌ بەر گوللەو گیانیان لە دەست داوە.
ئیحسان فەتاحیان، چالاکی سیاسیی کورد کە 20ی خەزەڵوەر لە گرتووخانەی سنە ئیعدام کراو 4 کەسیش بە هۆی تەقینەوەی مینی چێنراو لە لایەن هێزەکانی کۆماری ئیسلامییەوە گیانیان لە دەست داوە.3 کەسەکەی دیکەش بە شێوەیەکی گوماناوی لە گرتووخانەکانی رێژیم­دا کوژراون، بەڵام بەرپرسانی گرتووخانەکانی رێژیم ئیدیعا دەکەن کە بە مردنی سروشتی گیانیان لە دەست داوە.

ادامه مطلب ...

فراخوان زندانیان سیاسی کورد تعدادی از زندان های ایران

اگر غم جان بگذارد

 

سازمان ضد اعدام کردستان: جان، این شیرین ترین ارزانی انسان تا چه اندازه بی ارزش شده است که اگر کسی را از دیگری خوش نیامد به راحتی جان از او بستاند. به راستی انسانیت مرده است که انسان این گونه خوار و فرومایه شده است؟ غم نان برای انسان کم نبود که به غم جان نیز گرفتار آید؟ در اندیشه ی آنیم که اگر غم جان، چون غم نان تداوم یابد چه خواهد شد؟ آیا آزادانه خواهیم مرد یا ذلت خواهیم پذیرفت؟

ادامه مطلب ...

10 تن از فعالان مدنی و دانشجویی کرد در سنندج بازداشت شدند شدند

آژانس سنه نیوز: در حین برگزاری مراسم سالگرد شهید ابراهیم لطف اللهی، امروز پنج شنبه، حدود ۱۰ نفر از فعالان مدنی و دانشجویی کرد بر سر مزار این شهید جان باخته واقع در بهشت محمدی سنندج دستگیر شدند.
اسامس بازداشت شدگان ۱- مهدی دعا گو ۲- خلیل شهبازی ۳- لقمان احمدی ۴- دارا حسینی ۵- سیوان اداک ۶- آزاد لطف پوری ۷- امید شیخی ۸- مختار زارعی ۹- یک فعال دانشجویی دانشگاه کردستان اهل لرستان و یک تن دیگر که تاکنون هویت وی مشخص نشده است عنوان شده است.
این افراد از سوی نیروهای اطلاعات نیروی انتظامی دستگیر شده اند که گفته می شود تعداد آن ها حدود ۳ برابر افراد شرکت کننده در مراسم بوده است.

گزارشی از آخرین وضعیت حبیب لطیفی

  سازمان ضد اعدام کردستان (RDEK): در پی اعلام اعتصاب غذای حبیب لطیفی به همراه بیش از 60 نفر از زندانیان سیاسی و غیر سیاسی زندان مرکزی سنندج که در اعتراض به اجرای حکم اعدام شهید احسان فتاحیان صورت گرفت، این دانشجوی کورد محکوم به اعدام از حق ملاقات حضوری با خانواده اش محروم شده است. از سوی درگیر بیش از 15 روز از ممنوعیت تماس تلفنی وی با خانواده اش میگذرد. گفتنی است روز یکشنبه ی هفته ی گذشته طی ملاقاتی حضوری با اسکندری (رئیس اجرای احکام) به حبیب اعلام شد که هیچ تضمینی جهت عدم اجرای حکم اعدام وی وجود ندارد و اخیرا نیز به دکتر صالح نیکبخت وکیل او اعلام شد که 10 ماه پیش درخواست اعاده ی دادرسی (بررسی و تجدیدنظر بر پرونده) از سوی دیوان عالی کشور رد شده است. از این رو امکان اجرای حکم اعدام حبیب لطیفی خطری جدی محسوب می شود.

نامه فعالین سیاسی زندان سنندج در خصوص اعدام فسیح یاسمنی

 حدود دو ماه از شهادت احسان عزیزمان می گذرد و هر لحظه که به جای خالی او می نگریم درسهایی را مرور می کنیم که او با بزرگ منشی، عظمت اراده و رفتاری در خور یک مبارز به ما آموخت. و امروز که به ناگاه خبر اعدام فسیح یاسمنی در گوشه دیگری از سرزمین حسرت زده مان را می شنویم بی اختیار جاودانه شدن دوستان همبندمان احسان،ابراهیم،نادر و کیومرث را دلیلی بر ادامه مبارزه ی بر حق خود می یابیم. حاکمیت دیوانگان خرد ستیز بر فضای سیاست زده ایران انبوهی از کاستی ها،عقب ماندگی ها و ویرانی را به ارمغان آورده است. در این میان اعدام هر از گاه مبارزین خلقمان ما را به چند نکته قابل نقد رهنمون می نماید.
ادامه مطلب ...

زندانیان بند پاک 2 زندان سنندج همچنان ممنوع التماس اند

  از بیش از 15 روز پیش خطوط تلفن بند پاک 2 زندان مرکزی سنندج (بند زندانیان سیاسی – عقیدتی) به منظور ممانعت از برقراری ارتباط زندانیان با خانواده هایشان قطع شده است. هفته ی گذشته در پی تماس تلفنی حبیب لطیفی دانشجوی کورد محکوم به اعدام با خانواده اش از طریق تلفن بندهای دیگر، خطوط تلفن کلیه ی بندهای زندان سنندج به دستور محمد خسروی رئیس زندان قطع شد.

ادامه مطلب ...

نامه ی سازمان ضد اعدام کردستان به رییس قوه ی قضاییه

  همچنان که مستحضر هستید در چند ماه اخیر موج گسترده ای از اعدام ها در مناطق مختلف کرد نشین آغاز شده است و با توجه به صدور حکم اعدام برای حداقل 17 تن دیگر، بیم آن می رود همچنان تداوم یابد. این مهم، نه تنها امنیت روانی مردمان منطقه را با خطر جدی مواجه نموده بلکه موجبات نارضایتی اقشار مختلف جامعه را نیز فراهم آورده است.... نیک پیداست، در این برهه ی زمانی حساس که از یک سو، جوامع بین المللی فشارهای بسیاری در حوزه های گوناگون اقتصادی و حقوق بشری بر ایران وارد کرده و معادلات سیاسی را وارد فاز جدیدی نموده است و از دیگر سو، بخش قابل توجهی از شهرهای ایران را جو بحران فرا گرفته و دامنه ی آن به صورت روزافزون در حال گسترش است اجرای حکم اعدام جوانان کورد، جز تشدید فشارهای بین المللی و بازتولید بحران داخلی چیزی برای نظام در پی نخواهد داشت.

ادامه مطلب ...

اعدام فصیح یاسمنی محکوم است

 دوباره طناب داردرسپیده دم یک روزسرد بوسه بر گردن جوانی بیماراز تبار ملتی مظلومِ مانوس با زندان  - شکنجه واعدام زد . تانشانی دیگری بر مظلومیت مردمان این سرزمین. وبی رحمی حاکمان آن باشد .وچه آسان هر روز جانهای فرزندان این دیار از چهار دیواری های زندان آرام ، ساکت وبی صدا درسپیده دمها به پروازدرمی آیند تا روحشان که خسته از بند اسارت زندان وجسم بوده . ندای آزادی سر داده .و خودرا به دوستان از پیش سفر کرده شان رسانده تا با مرگ خویش حق دوستی وعهدی را که در تاریکی زندان با هم بسته بودن را ادا  کرده ودر اوج آسمانها  باهم رقص مرگ انجام داده وهمصدا آواز (خوایا وطن ئاوا که ی) – خدایا وطنم را آباد کن راخوانده تاشاید وجدانهای خفته بیدار، وچراغی بر فراز راه آیندگان این دیارشوند.ازین رو پیکرهای بیمار ورنجورشان را به چوبه دار سپرده تا فریاد در گلو خفته مادران وپدران دیاری گردند که برای دیدن تن بی جان وقبر فرزندانشان باید 6 ماه چشم به راه بمانند تا قلب پراز دردشان را با آن تسکین داده.وفریاد مادرانی گردند که هر روز چشم به راه تن بی جان ، گردن کبود شده وقبر های بی نشان  فرزندان در بندشان باشند.

ادامه مطلب ...

کشته شدن برادر یک زندانی سیاسی کرد در تهران

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی: کمال اولیایی برادر ارسلان اولیایی زندانی سیاسی کرد ، در تهران به طرز مشکوکی کشته شده است . گفتنی است کمال اولیایی 32 ساله ، که در تهران مشغول به کار بوده است .حدود 15 روز پیش به طرز مشکوکی کشته شده و جسد وی توسط نیروهای امنیتی در قبرستان بهشت زهرا واقع در شهر تهران به خاک سپرده شده  و خانواده ی نامبرده  دیروز از کشته شدن فرزندشان مطلع شده اند. شایان ذکر است کمال اولیایی برادر یکی از فعالان سیاسی کرد به نام ارسلان اولیایی است که سال گذشته به اعدام محکوم شده بود و مدتی پیش حکم اعدام وی به 16 سال زندان تغییر یافت.   

فرزاد کمانگر و حبیب لطیفی در خطر جدی اجرای حکم اعدام قرار دارند

 

                       

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی :در طی چند روز گذشته پس از اعدام فعال سیاسی کرد فصیح یاسمنی ، خبرهای مبنی بر خطر اجرای حکم اعدام چند تن دیگر  از زندانیان سیاسی و مدنی کرد که از جمله آنها حبیب لطیفی ، فرزاد کمانگر ، زینب جلالیان ، شیرکو معارفی و جمعی دیگر از این زندانیان که هر لحظه امکان اعدامشان وجود دارد.

بنا به آخرین خبر موثقی که به ستاد مرکزی کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی رسیده ، فرزاد کمانگر و حبیب لطیفی  در خطر جدی اجرای حکم اعدام قرار دارند. با وضعیتی که هست، احتمال همه چیز وجود دارد فرزاد کمانگر، بارها از سوی مقامات امنیتی استان کردستان تهدید به اجرای حکم اعدام شده است.حبیب لطیفی فعال دانشجویی کورد محکوم به اعدام, از سوی رئیس اجرای احکام زندان مرکزی سنندج (اسکندری) احضار شده و به وی اعلام شد که هیچ ضمانتی برای عدم اجرای حکم اعدام وجود ندارد. اسکندری با اعلام این مهم, به حبیب لطیفی پیشنهاد درخواست عفو نموده است.از این رو امکان اجرای حکم اعدام, این دو جوان کرد را هر لحظه تهدید می کند.همان طور که در بی خبری مطلق و در سحر گاه روز چارشنبه هفته گذشته فعال سیاسی کرد فصیح یاسمنی به دار آویخته شد.کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی همواره تلاش خود را برای رساندن اخبار موثق و افشای دروغ پراکنی در مورد  اخبار نادرست از زندانیان و لغو حکم اعدام آنها( افشای دروغ بودن  لغو حکم اعدام حبیب لطیفی و شیرکو معارفی )  و به بدور از منفعت رسانه ی و تنها خدمت به زندانیان سیاسی و مدنی کار و فعالیت انجام داده است. از این رو کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی از تمامی سازمانها - نهادها ومجامع حقوق بشری وتمام وجدان های بیدار در سراسردنیا بخصوص مردم ایران و به ویژه مردم کردستان میخواهیم در مقطع حساس کنونی حمایت خود را از زندانیان سیاسی ومدنی کرد اعلام ومانع از وقوع فاجعه وتراژدی دیگری  باشیم که در حال وقوع می باشد

ئیدی به سه

                                                                                             نیکرووز کوردستانی

ئایاکوو کاتی ئه وه نه هاتووه بینه وه به خومانا؟

ئایاکوو ماتلی ئه وه ین بزووتنه وه ی سه وز،سفره ی ئازادی له به ر ده ممان پان بکاته وه؟

ئایاکوو به ته ماین سه ربازی ئه مریکی و پاپانوئییل دیموکراسیمان به خه لات بو بینن؟

ئایاکوو نه تان دی که سه وزه کانی ئیران هیچ شتیکیان سه باره ت به فه سیح نه گو به لام له سیداره ئانی پینج قاچاحچی تریاکییان مه حکووم کرد؟

ئایاکوو هاواری"جمهووری ئیرانی" راتان ناچله کینیت؟

تا که ی دووبه ره کی؟

تا که ی به گژ به گژ یه کتردا هاتن؟

تا که ی سانسوری به ره یه کی کوردستانی؟

تا که ی؟تا که ی؟تا که ی

ئیدی به سه

ادامه مطلب ...

نامه‌ی‌ سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به رییس قوه قضاییه

 

9 Jan 2010 - مهم, بیانیه‌
آیت الله سید صادق آملی لاریجانی

بر حسب مسئولیت جنابعالی به عنوان بالاترین مقام قضایی کشور، این نامه خطاب به شما نوشته می‌شود. هرچند درخواست‌های پیشین ما و دیگر سازمان‌ها و افراد مدافع حقوق بشر در رابطه با متوقف ساختن اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان و موارد مشابه دیگر که تا کنون برای‌ شما ارسال گردیده، متأسفانه با کمترین توجه و اقدام مثبت از سوی جنابعالی مواجه شده است.
اما باز هم با اجرای حکم اعدام یکی دیگر از زندانیان سیاسی کُرد شما را مورد خطاب قرار می‌دهیم زیرا نیک می‌دانیم که در این کشور هیچ اعدامی بدون نظر مستقیم و امضای شخص شما به مرحله‌ی اجرا در نخواهد آمد. از سوی دیگر این شما هستید که با استفاده از اختیارات قانونی خود می‌توانید از اجرای احکام اعدام دیگر فعالان سیاسی کُرد جلوگیری کنید و دستور به بازبینی در حکم صادره علیه آن‌ها دهید.
ادامه مطلب ...

بیانیه جمعیت جوانان کردستان ایران در مورد اعدام فصیح یاسمنی

 با کمال تاسف بامداد روز چهارشنبه رژیم جنایت کار اسلامی ایران ، فصیح یا سمنی فعال سیاسی کرد را در شهر خوی به دار آویخت. طی دو ماه اخیر بعد از اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان، روز چارشنبه یک فعال سیاسی کُرد دیگر به نام فصیخ یاسمنی در زندان شهر خوی استان آذربایجان غربی اعدام شد. اتهام این جوان 28 ساله، محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان عنوان شده بود. اتهامی که مستندش شکایت اداره اطلاعات و اعترافاتی بوده که تحت فشار از خود متهم اخد گردیده است..

ادامه مطلب ...

شب، شعر، شکنجه .... نامه از فرزاد کمانگر

 "دیری است .

مثل ستاره ها چمدانم را

از شوق ماهیان و تنهائی خودم

پر کرده ام ، ولی

مهلت نمی دهند که مثل کبوتری

در شرم صبح پر بگشایم

با یک سبد ترانه و لبخند

خود را به کاروان برسانم .

اما ،

من عاقبت از اینجا خواهم رفت .

پروانه ای که با شب می رفت ،

این فال را برای دلم دید ."

ادامه مطلب ...

رایگه‌یاندنی په‌ژاک له سه ر‌ له سێداره‌دانی فه سیح یاسه مه نی

  کوردیناسیونی په‌ژاک ڕایگه‌یاند،‌ ڕۆژی 4شه‌مه‌ 6ی ژانوویه‌ کاتژمێر چوواری سه‌ر له‌ به‌یانی، جه‌وانی شۆڕشگێڕی کورد فه‌سیح یاسه‌مه‌نی, به‌ بێ ئاگاداری پارێزه‌ر و بنه‌ماڵه‌که‌ی له‌ لایه‌ن کار به‌ ده‌ستانی ڕژیمه‌وه‌ له‌ سێداره‌درا و له‌و باره‌وه‌ وه‌ها ده‌نووسێ: هه‌ڤاڵی تێکوشه‌ر فه‌سێح یاسه‌مه‌نی، هه‌رچه‌نده‌ که‌ ئه‌ندامی فه‌رمی پارته‌که‌مان نه‌بوو، به‌ڵام له‌ تێکوشانی ئازادیخوازانه‌ی گه‌لی کورددا ڕوڵێکی کارامه‌ی هه‌بوو. به‌ بۆنه‌ی شه‌هید بوونی ئه‌و هه‌ڤاڵه‌ تێکوشه‌ره‌، سه‌ره‌خوشیی خۆمان ئاراسته‌ی بنه‌ماڵه‌که‌ی، گه‌لی کورد و سه‌رجه‌م تێکوشه‌رانی ڕێگای دیموکراسی له‌ ئێران ده‌که‌ین. له‌ سێداره‌دانی فه‌سیح یاسه‌مه‌نی له‌ ره‌وشێکی وا و له‌ قۆناغی ئیستادا، بۆ گه‌لی کورد و ته‌ڤگه‌ری ئازادیخوازی مانا و گرنگیه‌کی تایبه‌تی هه‌یه‌. له‌ کاتێکدا بانگی ئازادیخوازیی خه‌ڵکی ئێران گه‌یشتووه‌ته‌ گوێی خه‌ڵکی جیهان، ڕژیمی ئێران به‌ نیازه‌ به‌ زۆرتر ئاسایشی کردنی ڕه‌وشه‌که‌ و، به‌ کار هێنانی توند وتیژی، ده‌نگی ئازادیخوازانه‌ی گه‌لانی ئیران له‌ گه‌روودا بخنکێنێت.

ادامه مطلب ...

بیانیه حزب دمکرات کردستان در رابطه با اعدام فصیح یاسمنی

  رژیم جمهوری اسلامی ایران در ادامه سرکوب آزادیخواهان کرد جنایت دیگری آفرید.

روز چهارشنبه 16 دیماه زندانی سیاسی کرد فصیح یاسمنی در زندان شهر خوی اعدام شد. فصیح یاسمنی اهل روستای هندوان از توابع شهر خوی، دو سال قبل همراه با تنی چند از جوانان این روستا اعم از دختر و پسر به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد مخالف حکومت ایران  دستگیر شد و در زندانهای جمهوری اسلامی پس از تحمل آزار و شکنجه­های بسیار به اعدام محکوم گردید.اعدام فصیح یاسمنی در ادامه اعدامهای سیاسی رژیم می­باشد که هر از چند گاهی توسط جمهوری اسلامی در کردستان ایران به اجرا در می­آید. پیش از  به دار آویختن فصیح، احسان فتاحیان فعال سیاسی دیگر کرد نیز به اتهام فعالیت سیاسی علیه جمهوری اسلامی در زندان شهر سنندج به دار آویخته شد .

ادامه مطلب ...

بیانیه ۴ سازمان مدنی در خصوص اعدام فصیح یاسمنی

باز هم قوه ی قضاییه ی حکومت اسلامی ایران جنایت پیشه کرد و یکی دیگر از جوانان کورد را در مسلخ خود کامگی ذبح و حق حیات را از وی سلب نمود. درجه ی جنایت پیشگی اینان دیگر به اوج خود رسیده و به یک امر روزمره تبدیل شده است. در ایران به ویژه کردستان، حاکمیت نه تنها هیچ گونه خطایی را تحمل نمی کند بلکه هر گونه ندای مغایر را با خشن ترین شیوه ی ممکن از گلو خفه می کند. اکنون دیگر عملکرد شنیع حکومت اسلامی ایران تا جایی پیش رفته است که نه با انسان که با انسانیت نیز سر دشمنی دارد.

ادامه مطلب ...

آدرس جدید " سازمان ضد اعدام کردستان " اعلام شد

سازمان ضد اعدام کردستان آدرس جدید خود را اعلام کرد. بنا به خبری که از سوی این سازمان به ایمیل سنه نیوز ارسال شده است گشایش این آدرس در پی فیلتر شدن آدرس قبلی صورت گرفته است. جهت وارد شدن به آدرس جدید سازمان می توانید بر روی لینک ذیل کلیک کنید.

                                  http://www.rdekurd.blogsky.com/

احکام چهار عضو متهم اعضای شورای شهر سنندج صادر شد

آژانس سنه نیوز: شعبه ی چهارم دادگاه تجدید نظر استان کردستان، روز گذشته حکم برائت سه عضو متخلف شورای شهر سنندج را صادر و یکی دیگر از آن ها را به یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرد. سید مهدی تخت فیروزه در این حکم به یک میلیون تومان جزای نقدی محکوم  و آقایان عزت الله زندی، فرزاد هلالی و خسرو دنیایی تبرئه شدند. این در حالی است که پیشتر قاضی شعبه ی 103 جزایی دادگستری سنندج، سید مهدی تخت فیروزه را به سه سال حبس تعزیری، 74 ضربه شلاق، 52 میلیون تومان جریمه ی نقدی و انفصال دائم از خدمات دولتی؛ و آقایان عزت الله زندی، فرزاد هلالی و خسرو دنیایی را هر کدام به دو سال حبس تعزیری، 74 ضربه شلاق و حدود 6 میلیون تومان جزای نقدی محکوم کرده بود.

ادامه مطلب ...

ممنوعیت تلفن در زندان سنندج ادامه دارد

  از 5 روز پیش (یکشنبه) خطوط تلفن کلیه ی بندهای زندان مرکزی سنندج به دستور محمد خسروی رئیس این زندان قطع شده است. مسوولان زندان که پیش از این،‏‏ تعمیرات داخلی ساختمان زندان را بهانه ی اختلال در خطوط تلفن کرده بودند این بار به طور علنی ممانعت از تماس روزانه ی حبیب لطیفی با خانواده اش را علت قطعی تلفن ها اعلام کرده اند. گفتنی است در پی اعدام شهید احسان، محمد خسروی و مسعود مهربان (رئیس حفاظت سابق) به شیوه های مختلف سعی در آزار حبیب لطیفی و تنی چند از سایر زندانیان سیاسی داشته که پرونده سازی و عدم موافقت با ملاقات حضوری و مرخصی و ممانعت از تماس تلفنی از جمله ی آن هایند .

فرزاد سلطانی، وکیل دادگستری در کرمانشاه بازداشت شد

  خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان: فرزاد سلطانی، وکیل دادگستری روز سه‌شنبه 15 دی ماه در شهر کرمانشاه بازداشت شد. مأموران امنیتی پس از بازداشت این فعال مدنی منزل وی را نیز مورد تفتیش و بازرسی قرار داده‌اند. فرزاد سلطانی از فعالان ستاد انتخاباتی شهروند آزاد در کرمانشاه بود که در پی وقایع پس از انتخابات نیز با دادن مشاوره حقوقی به خانواده بازداشت شدگان کمک می‌کرد.

فصیح یاسمنی اعدام شد

 سازمان ضد اعدام کردستان (RDEK): بامداد امروز، جلادان رژیم اسلامی ایران، فصیح یاسمنی زندانی سیاسی کورد را در شهر خوی از توابع آذربایجان غربی به دار آویختند. فصیح یاسمنی در سال 1386 همراه با پدر خود در روستای "هندوانه" واقع در منطقه ی " قتور " بازداشت شد. پس از طی دوران بازجویی و مراحل دادگاهی، نامبرده به اتهام محاربه به اعدام و پدر وی به دو سال زندان محکوم شدند. مسوولان دادگستری شهر خوی نه تنها خانواده ی فصیح بلکه حتی وکیل وی را نیز در جریان اجرای حکم اعدام قرار نداده بودند. در پی مراجعه ی خانواده ی فصیح به زندان جهت تحویل جنازه ی فرزند خود، نه تنها جنازه ی فصیح را به خانواده اش تحویل ندادند متذکر نیز شدند که تا شش ماه دیگر آدرس قبر وی را به آنان خواهند داد. دستان جنایت پیشگان رژیم اسلامی ایران همواره برای جنایت باز بوده و عطش خود را با خون جوانان کورد سیراب می کنند. شایان ذکر است حدود دو ماه پیش احسان فتاحیان زندانی سیاسی کورد دیگر نیز در سنندج از سوی همین جلادان به دار آویخته شد.

سایت سازمان ضد اعدام کردستان فیلتر شد

  پایگاه اطلاع رسانی سازمان ضد اعدام کردستان فیلتر شده است. این سازمان شنبه ی همین هفته در شرق کردستان موجودیت خود را اعلام کرد و در صدد بود تا در چارچوب کنوانسیون منع اعدام و قطع نامه ی سازمان ملل در خصوص ممنوعیت اعمال شکنجه، وضعیت وخیم زندانیان محکوم به اعدام به ویژه سیاسی ها را به افکار عمومی، جامعه ی جهانی و نهادهای حقوق بشری منعکس نماید. سازمان ضد اعدام کردستان به زودی آدرس سایت جدید خود را اعلام خواهد نمود.  

دیوان عالی درخواست دادرسی مجدد پرونده حبیب لطیفی را نپذیرفت

 سازمان ضد اعدام کردستان: درخواست وکیل حبیب لطیفی جهت اعاده ی دادرسی، از سوی دیوان عالی کشور رد شد. این درخواست در مورخ 16 فروردین 88 از طرف وکیل حبیب به دیوان تحویل داده شده و پس از گذشت یک هفته با عدم موافقت دیوان لغو می شود اما خبر رد درخواست اعاده ی دادرسی تا کنون به طور رسمی به وکیل وی ابلاغ نشده است. لازم به ذکر است وکیل حبیب روز سه شنبه کاملا اتفاقی و در پی درخواست وی از دیوان برای بازخوانی مجدد پرونده متوجه رد درخواست اعاده ی دادرسی پرونده ی حبیب لطیفی شده است. بدین ترتیب خطر اجرای حکم اعدام جان این جوان ۲۷ ساله ی کورد را هر لحظه تهدید می کند.

دادگاه حسن امینی برگزار خواهد شد

 خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان: دادگاه رسیدگی به اتهامات حسن امینی از علمای اهل سنت کردستان 16 دی ماه در شعبه‌‌ی اول دادگاه ویژه روحانیت مشهد برگزار خواهد شد. حسن امینی حاکم شرع منطقه‌ی کردستان تابستان سال جاری پس از انجام یک سخنرانی در حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان در این شهر بازداشت شد. وی پس از 10 روز با وثیقه‌ی 30 میلیون تومانی آزاد شد. اتهام این عضو برجسته‌ی مکتب قرآن "تبلیغ علیه نظام" به واسطه‌ی ایراد سخنرانی در نقد دولت و اعتراض به سرکوب مردم و بازداشت فعالان طی جریانات پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم عنوان شده است.