اتحادیه خانواده فعالین دربند کورد

اعدام ها را متوقف کنید!

اتحادیه خانواده فعالین دربند کورد

اعدام ها را متوقف کنید!

بیانیه سازمان حقوق بشر کورد اوروپا در خصوص اعدام فعالان سیاسی کو

 پس از گذشت 30 سال از روی کار آمدن جمهوری اسلامی ،جهان هم چنان شاهد اعدام و دستگیری فعالین سیاسی در ایران به ویژه در کوردستان است .با این که در جهت متوقف شدن این اعدام ها نامه های بسیاری خطاب به سران و دولتمردان ایرانی فرستاده شده است .اما شاهد هیچ گونه توجه و گوشه چشمی از سوی آنها نبوده ایم . حکومت ایران بی توجه به حداقل قوانین و استانداردهای حقوق بشری و برپایه سیاست سی ساله خود و همچنین در راستای ایجاد رعب و وحشت و خاموش کردن اعتراضات ، تهدید کرده است تعداد دیگری از زندانیان عقیدتی را در نقاط مختلف ایران اعدام خواهد کرد.و این تهدید خود را در کوردستان عملی ساخته است ،البته جای شگفتی نیست که دولتمردان ایران همیشه در کوردستان سیاست خشن تری را اعمال کرده اند .

دامنه‌ اعتراضات مردمی پس از اعلام نتایج انتخابات دور دهم ریاست جمهوری در ایران و عدم توانایی دولتمردان در سرکوب اعتراضات ،آنان را ناچار ساخت که‌ به‌ هر طریق ممکن مانع از گسترش شدن اعتراضات شوند و ا فکار عمومی را از دامنه‌ اعتراضات منحر ف نمایند.

در این راستا در مهر ماه 1388 مابین قوه قضاییه ودادگستری سنندج مکتباتی مبنی بر اعدام زندانیان سیاسی محکوم به اعدام شده انجام گرفت ؛ که‌ متعاقبا از جانب گروسی رییس دادگستری استان کوردستان نامه‌ای برای آقای خامنه‌ی ارسال شد.

در اولین اقدام در راستای منحرف ساختن افکار داخلی و به‌ منظور متشنج نمودن اوضاع در تاریخ (20 ابان ماه‌ 1388/11 نوامبر 2009) زندانی سیاسی کورد "احسان فتاحیان" علیرغم تلاشهای مدافعان حقوق بشر در زندان مرکزی شهر سنندج بدار آویخته‌ شد.

دو روز‌ بعد از این واقعه‌ تلخ با حضور نماینده‌ دادستانی استان کوردستان و تیم اعزامی اعدام "شیرکو معارفی" دیگر زندانی سیاسی کورد در زندان مرکزی شهر سقز به‌ منظور اجرای حکم به‌ تک سلولی انتقال داده‌ شد که‌ به‌ دلیل متشنج بودن اوضاع و فشارهای داخلی و خارجی مسئولین قضایی از اجرای حکم نامبرده‌ امتناع ورزیدند وحکم را تا اطلاع ثانوی به‌ تاخیر انداختند.

تا این که‌ در تاریخ (6 ژانویه‌ 2010) ساعت 4 بامداد زندانی سیاسی کورد "فصیح یاسمنی" متولد 1360 در زندان مرکزی شهرستان خوی از توابع آذربایجان غربی به‌ دار آیخته‌ شد.

حکم اعدام "فصیح" در حالی اجرا شد ، 1- که‌ به‌ خانواده‌ و وکلای ایشان اطلاع نداده‌ نبودند،2- نامبرده‌ دچار بیماری غیر قابل درمان "صرع" بود و این موارد بر خلاف قوانین موجود در ایران میباشد.
سازمان حقوق بشر کورد در اروپا ضمن محکوم نمودن اجرای حکم "فصیح یاسمنی" نگرانی خود را از اجرای حکم اعدام دیگر زندانیان کورد اعلام میدارد و خواهان توقف فوری کلیه‌ احکام صادره‌ اعدام زندانیان سیاسی و اعاده‌ دادرسی در دادگاهی عادل میباشد و از کلیه‌ نهادهای حقوق بشری در سرتاسر جهان تقاضا دارد که‌ حکومت ایران را ناچار به‌ متوقف نمودن احکام اعدام نمایند.


لازم به‌ یاد اوریست که‌ هم اکنون 17 زاندانی سیاسی و مدنی کورد دیگر در زندانهای ایران در انتظار اجرای حکم اعدام میباشند که‌ اسامی انها به‌ این شیوه‌ میباشد:


1- زینب جلالیان

2- حبیب الله‌ لطیفی

3- شیرکو معارفی

4- فرهاد وکیلی

5- فرزاد کمانگر

6- علی حیدریان

7- حسین خضری

8- رشید آخکندی

9- محمد امین آگوشی

10- احمد پولاد خانی

11- سید سامی حسینی

12- سید جمال محمدی

13- رستم ارکیا

14- مصطفی سلیمی

15- انور رستمی

16- حسن ‌طالعی

17- ایرج محمدی


رونوشت به :

سازمان عفو بین الملل

سازمان دفاع بین الملل

دیده‌ بان حقوق بشر

کمسیون حقوق بشر پارلمان اروپا

پارلمان سوئد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد