اتحادیه خانواده فعالین دربند کورد

اعدام ها را متوقف کنید!

اتحادیه خانواده فعالین دربند کورد

اعدام ها را متوقف کنید!

شعر

گیرم که در باورتان به خاک نشسته ام ,

و ساقه های جوانم از ضربه های تبرهاتان زخم دار است

با ریشه چه میکنید ؟!

گیرم که بر سر این بام نشسته در کمین پرنده ای ,

پرواز را علامت ممنوع میزنید

با جوجه های نشسته در آشیان چه میکنید؟!

گیرم که میزنید ,

گیرم که میبرید ,

گیرم که میکشید ,

با رویش ناگزیر جوانه چه میکنید ؟!

با آن ها که بالای دیوار نشسته اند

نان از سفره و کلمه از کتاب،

چراغ از خانه و شکوفه از انار،

آب از پیاله و پروانه از پسین،

ترانه از کودک و تبسم از لبان مان گرفته اید،

با رویاهامان چه می کنید؟!

ادامه مطلب ...

هۆنراوه یک له ئاواره وڵات له سه ر له سێداره دانی شه هید ئیحسان

ئه‌وان سێداره‌کانیان به‌رز کرده‌وه‌ و ئه‌مان سه‌ریان
ئه‌وان په‌تیان شه‌ته‌کدا و ئه‌مان ده‌سرازه‌ی ئه‌وینی ئازادی
ئه‌وان ویستیان کابووسی پووکانه‌وه‌ی ئه‌فسانه‌ بووده‌ڵه‌کانیان هه‌ڵواسن
ویستیان نێرگز و په‌پووله‌ و باران و گه‌نمه‌جاڕی تاسه‌ و هومێدی ئه‌مان بخنکێنن

ادامه مطلب ...

هۆنراوه : ئاخرین ماڵی ژیانم

ئاخرین ماڵی ژیانم کونجی بهندیخانهیه

ئهم کهلهبچهمهڵههمی زامی دڵی دێوانهیه

زۆر دهمێکه چاوهڕوانی زڕزڕهی زنجیر ئهکهم

سهیری ئهم زنجیره کهن وهک زێوهری شاهانهیه

ادامه مطلب ...

ئێعدامی .... هۆنراوه‌ی مامۆستا جه‌لال مه‌له‌کشا

وتیان: تاوانی ئێعدامی

گه چڵاندنی خهوی شاره

سزای ئهوهش له قانوونی ئهساسیدا

بۆ چاوترسێن خهڵکی, داره!

وتیان: تاوانی ئێعدامی

ورووژانی بورکانه دامرکاوهکان

بۆ تهکان بوومهلهرزه و ئاژاوهیه

هێنانهوهی دهنگی کوێستان

بۆ شڵهژانی ئاسایشی ئهم وڵاته رازاوهیه

نیوهشهو بوو...

ادامه مطلب ...

احسان‌جان, جاودانگیت مبارک! .... سۆزدار سنه

خوب من به مادرت بگو دستانش را میبوسیم

برای بزرگ کردن چنین شیرمردی که مایه ی سرافرازی ملتی است

گرچه مظلومانه و غریبانه روانه ی قتلگاه شدی

ولی سوگند به روح پاکت, با تو پرواز کردیم

ولی لیاقتی چون تو را نداشتیم و برای ادامه ی ناعدالتی ها

دوباره روز را بدون وجود نازنینت بر خود تحمیل کردیم

به یاد آروزیت ((آزادی کردستان)), آرزوهای خودم را دفن میکنم

ادامه مطلب ...

                                                     شه هید نامرێ

پێناوێ بۆ شه هیدی وه ته ن شیوه ن و گرین

                                             نامرن ئه وانه ی وا له نێو دڵی میله تدا هه ر ئه ژین

سبه ینێ (2 شه مه) چله ی شه هیدی نه مر ئێحسان فه تاحیانه.

مه راسمی چله کاتژمێر 16:00 له سه ر گۆڕی ئه و گیان فیدایه ی کوردوستان له قتعه ی ۶۱ گۆڕستانی باغی فرده وسی کرماشان به ڕێوه ده چێ. 

 

                                                  شهیدان نمی میرند

  شهیدان همواره در دل ملت می زیند

فردا (2 شنبه) چهلمین روز شهادت زنده یاد شهید احسان فتاحیان است.

مراسم چهلم ساعت 16:00 بر سر آرامگاه این فدایی کردستان در قطعه ی ۶۱ گورستان باغ فردوس کرمانشاه برگزار میشود.

 

کشتار کاسبان کورد ادامه دارد

تازه ترین خبرها از بانه حاکی از آن است که پنج شنبه ی گذشته شهروندی کورد به نام محمد رستمی اهل بوکان به ضرب رگبار گلوله ی نیروهای نظامی مستقر در مرز کشته شده است. این فرد که به علل فقر و بیکاری و برای تامین مخارج همسر و فرزندانش به کاسبی در مرز روی آورده بود, همراه چند تن دیگر از کاسبان مرزی در محاصره ی نیروهای نظامی ایران قرار گرفته و با رگبار گلوله های آنان کشته شد. گفته میشود تا کنون جسد وی که در بیمارستان بانه میباشد, به خانواده اش تحویل داده نشده است.

ادامه مطلب ...

۲۰۰۹ مرگبارترین سال براى روزنامه‌نگاران

به گزارش رادیو فردا، بر اساس آمار اعلام شده از سوى کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران که مقر آن در نیویورک است، سال ۲۰۰۹ مرگ‌بارترین سال براى روزنامه‌نگاران در سراسر جهان بوده و شمار تلفات کارکنان رسانه‌ها در این سال حتى از سال ۲۰۰۷ و اوج حوادث خشونت‌آمیز عراق نیز بیشتر بوده است.بر اساس این آمار، شمار تلفات کارکنان رسانه‌هاى خبرى در سال ۲۰۰۹ در مقایسه با سال پیش از آن حدود ۶۰ درصد افزایش یافته و از ۴۲ مورد به ۶۸ مورد رسیده است. ادامه مطلب ...

بیانیه ی کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی ومدنی کُرد

  خطاب به افکارعمومی جهان وملت کُرد:

آنچه امروز زندانیان سیاسی ومدنی کُرد در زندان های رژیم با آن روبرو می باشند .مرگیست خاموش وبی صدا که نشان از خشم وکینه حاکمان قدرت پرستِ کُرد ستیزی می باشد .که خواهان شنیدن هیچ نوع صدای اعتراض آمیزی نیستند وهمیشه منطقشان زندان - شکنجه واعدام می باشد.

ادامه مطلب ...

درگیری نیروهای انتظامی با اهالی یک روستا در کردستان

خبرگزاری دیده‌بان حقوق بشر کردستان: طی درگیری میان نیروهای انتظامی و مردم روستای حسینی دهگلان در استان کردستان ده‌ها تن مضروب و 5 نفر از اهالی این روستا بازداشت شدند.

صبح روز چهارشنبه 25 آذر ماه تعداد زیادی از مأموران نیروی انتظامی به قصد تصرف بخشی از زمین‌های کشاورزی روستای حسینی به نفع شخصی که مدعی مالکیت بر این اراضی می‌باشد وارد این روستا در 3 کیلومتری شهر دهگلان شدند.

ادامه مطلب ...

توضیح سهراب کریمی، فعال دانشجویی کُرد در مورد خبر بازداشت خود

 به دنبال انتشار خبر مراجعه‌ی مأموران امنیتی به منزل سهراب کریمی در شهر قروه استان کردستان و اقدام به بازداشت وی که در تاریخ 16 آذر ماه از سوی خبرگزاری دیده‌بان حقوق بشر کردستان صورت گرفت، این فعال دانشجویی کُرد با ارسال نامه‌ای به خبرگزاری دیده‌بان حقوق بشر کردستان ضمن اعلام خبر آزادی خود به شرح اتفاقات پیش آمده در شب مراجعه‌ی مأموران امنیتی به منزل‌شان پرداخته است.

ادامه مطلب ...

گزارشی از آخرین بازداشت های سقز و مهاباد و کرمانشاه

    خبرها از سقز حاکی از آن است که 4 شهروند کورد به نام های عباد شیخی, علی امینی, جمال امینی و سعدالله حمیدی در منازل خود از سوی اطلاعات بازداشت شده اند. تا کنون اطلاعی از اتهامات, محل نگهداری و وضعیت این 4 جوان کورد در دست نیست.

ادامه مطلب ...

مصلح زمانی اعدام شد

         

   صبح امروز مصلح زمانی همراه ۴ نفر دیگر در زندان دیزل آباد کرمانشاه اعدام شد. این جوان سنندجی که در سن ۱۷ سالگی به اتهام داشتن رابطه ی نامشروع با دوست دخترش, بازداشت شده بود, حکم اعدام وی ابتدا در دادگاه سنندج صادر و سپس در دیوان عالی تائید شد. علی رغم رضایت نامه ی دوست دختر و خانواده ی وی دستگاه قضایی بر اعدام این جوان 23 ساله ی کورد اصرار ورزید.

نشریه دانشجویی "گلاویژ" برای بار دوم توقیف شد

   نشریه دانشجویی گلاویژ که متعلق به دانشجویان کرد دانشگاه صنعتی خواجه نصیر است، روز سه شنبه مجدداً توقیف شد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر دبیر کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه خواجه نصیر طی تماسی تلفنی توقیف این نشریه را اعلام کرد. شایان ذکر است عباس قادری سردبیر این نشریه در روز 16 آذر به کمیته پیگیری وزارت اطلاعات احضار و بعد از گذشت 10 روز هنوز در بازداشت به سر می برد. در شماره روز سه شنبه نشریه دانشجویی گلاویژ در مورد دانشجویان دربند دانشگاه خواجه نصیر اطلاع رسانی شده بود.

ادامه مطلب ...

بیانیه اتحادیه در رابطه با شکنجه آقای اوجالان و منحل شدن DTP

    ما به عنوان پدران و مادرانی که سالهاست آتش جنگ گرم و سرد فرزندانمان را در خود میبلعد, موضع خصمانه ی ترکیه را در قبال ملت کورد محکوم میکنیم و بر حل دمکراتیک مسئله ی کورد اصرار می ورزیم. بیگمان ملت کورد و ترک از جنگ و خونریزی سود نخواهند برد. لذا به مبارزان صلح طلب حزب جامعه دمکراتیک خسته نباشید میگوییم و آرزوی مبارزه با عزمی راسخ تر و موفقیتی بیش از پیش را برایشان داریم. باشد که ملت همیشه صلح طلب و آزادی خواه کورد پیامبر برادری و برابری در جهان شود.

ادامه مطلب ...

احکام حبس 4 شهروند کورد از سوی دادگاه تجدید نظر استان تائید شد

    دادگاه تجدیدنظر استان کردستان, 4 شهروند اهل سقز و کامیاران را به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام, به مجازات حبس محکوم کرد. اسامی و مجازات این افراد که متهم به همکاری با احزاب اپوزیسیون کوردی اند, به این ترتیب است: یحیی مرادویسی اهل سقز 1 سال حبس تعزیری، اسدالله دنیایی اهل سقز 6 ماه حبس تعزیری و 6 ماه تعلیقی, ناصح حسن زاده اهل سقز 2 سال حبس تعزیری, شاهپور زدودی اهل کامیاران 2 سال حبس تعزیری در تبعید سقز.

بیانیه انجمن دفاع از آزادی مطبوعات

    انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با اعتراض شدید نسبت به تداوم روندهای غیرقانونی، دائر بر اعمال فشار روزافزون علیه آزادی بیان و عقیده و مطبوعات در ایران، و نیز تداوم بازداشت‌ها و تهدیدهای مستقیم و غیرمستقیم روزنامه‌نگاران، بار دیگر صاحبان قدرت را در جمهوری اسلامی به رعایت معیارهای جهان‌شمول در مورد آزادی مطبوعات و نیز احترام به تصریحات قانون اساسی فرامی‌خواند.

ادامه مطلب ...

تیراندازی مزدوری در موش 2 کشته برجای گذاشت

    مردم شهر موش روز 2شنبه به منظور محکوم کردن شکنجه علیه آقای اوجالان و ممنوعیت فعالیت حزب جامعه دموکراتیک به خیابان ها آمده و دست به اعتراض مدنی زدند که با برخورد شدید پلیس مواجه شدند. پلیس با یورش با گاز اشک آور موفق به متفرق کردن جمعیت نشد. در همین اثنا مغازه داری مسلح که پس از این مشخص شد از مزدوران ژیتم بوده است, به طرف جمعیت تیراندازی کرد و  عده ای را زخمی کرد. 2 نفر از آنان به دلیل شدت جراحات جان باختند و بیش از 10 نفر دیگر همچنان زخمی و تحت نظارت پزشکی اند. منابع خبری منطقه ای اعلام کرده اند فرد خاطی از اعضای ژیتم میباشد و این کار را به دستور مافوقان انجام داده است.

ادامه مطلب ...

بیانیه انجمن دفاع اززندانیان سیاسی و حقوق بشر ایران

    جمهوری اسلامی میخواهد مصلح زمانی را به جرم داشتن رابطه خلاف شرع با دوست دخترش روز پنجشنبه اعدام کند. مصلح زمانی 17 سال داشت که توسط پلیس انتظامی سنندج به جرم رابطه نامشروع وبیرون رفتن ازشهر با دوست دخترش دستگیر ومدت شش سال درپشت میله های زندان درانتظار حکم اعدام با کابوس مرگ دست وپنجه نرم میکند.

ادامه مطلب ...

پارلمانتاران کورد از پارلمان ترکیه استعفا دادند

    در پی منحل اعلام شدن حزب جامعه ی دمکراتیک DTP  از سوی دادگاه عالی ترکیه, پارلمانتاران کورد به نشانه ی اعتراض از پارلمان ترکیه استعفا دادند. پارلمانتاران پیش از این گفته بودند در صورت لغو فعالیت حزبشان, از مجلس استعفا داده و به میان مردم باز خواهند گشت.

آنان روز 2شنبه در میان استقبال دهها هزار کردستانی و آقای عثمان بایدمیر شهردار آمد وارد شهر شدند. اما پلیس این استقبال پرشکوه را تحمل نکرده و با مسدود کردن راهها به خصوص راه های فرودگاه قصد جلوگیری از استقبال مردم را داشتند. اما جمعیت حتی از هواپیما های جنگی F16 که در ارتفاع کم بر سر آنها مانور میداند نترسیدند.

ادامه مطلب ...

به‌یاننامه حزبی‌ دێموکراتی‌ کوردستان له‌باره‌ی‌ داخستنی DTP

    ئێمه‌ دڵنیاین که‌ خه‌باتی‌ گه‌لی‌ کورد له‌ تورکیه‌ بۆ گه‌یشتنی‌ به‌ مافه‌ره‌واکانی‌ سه‌ره‌رای‌ ئه‌م جۆره‌ کۆسپ‌و گرفتانه‌، شێلگیرانه‌ترله‌ پێشوو درێژه‌ی‌ ده‌بێ‌. هیواشمان ئه‌ویه‌ سه‌رۆکایه‌تی‌، تێکوشه‌ران‌و ئه‌ندامانی‌(DTP)‌و سه‌رجه‌م هێز‌و لایه‌نه‌ دێموکرات‌و به‌رپرسه‌کان به‌ هه‌ست کردن به‌ به‌رپرسایه‌تی‌‌و، که‌ڵک وه‌رگرتن له‌ ده‌رفه‌ت‌و ده‌ره‌تانه‌کانی‌ دیکه‌، له‌سه‌ر بردنه‌پێشی‌ ئیراده‌ی‌ چاره‌سه‌ری‌ دادپه‌روه‌رانه‌‌و دێموکراتیکی‌ پرسی‌ کورد به‌رده‌وام بن‌و، له‌م تاقیکردنه‌وه‌ مێژوویی‌ یه‌ دا، به‌سه‌ر کۆسپه‌کان دا سه‌رکه‌وتوو بن.

ادامه مطلب ...

بیاننامه مشترک احزاب کوردی در مورد حکم انحلال D.T.P

   ما ضمن محکوم کردن حکم تحمیل شدة دادطاه قانون اساسى ترکیه بر D.T.P امیدواریم علیرغم ضنین امرى روند باز شدن دمکراسى بروى کرد ادامة و نتیجة بخش طردد. همضنین امیدواریم کة خواهران و برادران کرد و دولت ترکیة بتوانند با همکارى بیشتر از طریق عبور از این مانع در ثیشرفت ثروسة سیاسىء دمکراتیک در این کشور تاثیرطـذارباشند.

ادامه مطلب ...

دایکێک به‌ ده‌ستی کوڕه‌که‌ی کوژرا

بنار: شه‌وی ڕابردوو له‌ ئاکامی ده‌مه‌قاڵێ و دواتر شه‌ڕی نێوان دایکێک و کوڕه‌که‌ی، به‌ چه‌ندین زه‌ربه‌ی چه‌قۆ کوڕه‌که دایکی خۆی کوشت.

خاتوو حه‌پسه‌ی تاب، خێزانی کۆچ کردوو حه‌یبه‌ڵا به‌گی تاب، به‌ ده‌ستی کوڕه‌که‌ی حه‌مه‌ی تاب (حه‌مه‌ی حه‌یبه‌ڵا به‌گی وله‌ژێر) کوژرا. شه‌وی ڕابردوو له‌ ئاوایی "وله‌ژێر" (گوندێک له‌ چه‌ند کیلومتری شاری مه‌ریوان) حه‌مه‌ی تاب له‌ گه‌ڵ دایکی ده‌یبێته‌ شه‌ڕ و  ده‌یداته‌ به‌ر چه‌قۆ، له‌ ئاکامدا حه‌پسه‌ی دایکی گیانی له‌ ده‌ست ده‌دات.

ادامه مطلب ...

سنگ قبر شهید احسان فتاحیان شکسته شد

    مزدوران رژیم اسلامی در کرمانشاه، جمعه ی هفته ی گذشته، سنگ قبر شهید احسان فتاحیان را در گورستان باغ فردوس این شهر شکستند.

شکستن سنگ قبر شهید احسان مخفیانه و پنهان از دیدگان عموم صورت گرفته اما علت آن کاملا آشکار است. بدون شک هزینه های بسیاری که رژیم اسلامی بابت اعدام شهید احسان در داخل و خارج متحمل شد، اکنون نیز خشم جانیان این رژیم را فرو ننشانده و حتی پس از مرگ نیز به نشانه ی تلافی، متوسل به اعمال غیر انسانی شده و به ناچار سنگ قبر این قهرمان ملی را نشانه و هدف می گیرند.

سه‌رۆکی پارتی چه‌پی سوێدی به‌توندی ئیدانه‌ی داخستنی DTP ده‌کات

 لارش ئۆهلێ له‌به‌یانامه‌یه‌کدا به‌ناوی پارتی چه‌پی سوێدی به‌توندی ئیدانه‌ی داخستنی پارتی کۆمه‌لگای دیموکراتیک (DTP) ده‌کات و ده لی ئه‌م بریاره‌ی دادگا دژ به‌ دیموکراسیه‌ته‌ و پارتی چه‌پ زۆر به‌توندی دی ده‌وه‌ستێته‌وه‌ ، وه‌ به‌رپرسیاره‌تی ئه‌م بریاره‌ نادیموکراسیه‌ له‌ئه‌ستۆی تورکیایه‌

ادامه مطلب ...

ڕاگەیاندنی پەرلەمانتارانى کوردستان سەبارەت بە داخستنی DTP

    لە دووایى هەڵبژاردنەکانى ئەم دوواییەى تورکیا ، حکومەت هەلێکى لەبارى بۆ چارەسەرى پرسى کورد ڕەخساندووە سەرەڕاى هەندێ ناتەواویش لەسیاسەت و فەلسەفەى کرانەوەکە بەڕوى مافە ڕەواکانى گەلى کورد ، بەڵام هەنگاوێکى گرنگ بوو لەڕوى مێژوویى و سیاسى ى و سایکۆلۆجى ، دەکرێ بە دەستکەوت بژمێردرێ ، هەرچەند ئەم کرانەوەیەش لە چوارچێوەى کرانەوەى گشتی یە و تورکیا دەیەوێ کارى بۆ بکات و جارێکى تر ڕۆڵى ووڵاتەکەى لەسەر گۆڕەپانى نێودەوڵەتى دیاربێت...

ادامه مطلب ...

کاکه‌ باوه‌ له‌سه‌ر داخستنی DTP‌ نامه‌یه‌ک ده‌داته‌ وه‌زیری سوید

    ئامینه‌ کاکه‌ باوه‌ ئه‌ندام په‌رله‌مانی سوێد و چاودێری کوردۆساید ، له‌ سه‌ر داخستنی پارتی کۆمه‌لگای دیموکراتیک نامه‌یه‌ک ئاراسته‌ی وه‌زیری ده‌ره‌وه‌ی سوێد ده‌کات .
له‌نامه‌که‌داکاکه‌ باوه‌ ئاماژه‌ به‌وه‌ ده‌کات هه‌ردوای سه‌رکه‌وتنه‌کانی پارتی کۆمه‌لگای دیموکراتیک له‌ زۆرینه‌ی شارو شارۆچکه کوردنشینه‌کان ، حکومه‌تی تورکیا بۆ ترساندن و پێش گرتنی ئه‌م پارته‌ ده‌ستی به‌گرتنی ئه‌ندام و هه‌وادارانی کرد ، که‌له‌ماوه‌ی 2 هه‌فته‌دا زیاتر له‌ 300 ئه‌ندامی پایه‌به‌رزی ئه‌و حزبه‌ی خسته‌ زیندانه‌وه‌.

ادامه مطلب ...

از رئیس حفاظت زندان سنندج بازجویی به عمل آمد

    در پی آشکار شدن رابطه ی نامشروع مسعود مهربان رییس حفاظت زندان سنندج با یکی از کارمندان زن این زندان، صبح امروز  از سوی ماموران مفاسد اجتماعی و اداره ی آگاهی از وی بازجویی به عمل آمد. 

از هنگامی که پرده از فساد اخلاقی نماینده ی اداره ی اطلاعات در زندان مرکزی سنندج برافتاده است، اداره ی اطلاعات با تمام تلاش به دنبال پرده پوشی بر این آبروریزی است به طوری که حتی اجازه  نمی دهد مفاسد اجتماعی و اداره ی آگاهی تحقیقات مقدماتی بازجویی برای تشکیل پرونده را در اتاقهای بازجویی این ادارات انجام دهند و ماموران این ادارات را مجاب می کند تا در زندان مرکزی مراحل بازجویی صورت پذیرد.

ادامه مطلب ...

سپاه پاسداران 3 برادر را که از مزدوران خود بودند بازداشت کرد

  ....بسیجیان در پی نیافتن گریلا تصمیم به قتل کولبران کورد (کاسبان کورد در نوار مرزی) و معرفی آنان به نام گریلاهای شکارشده گرفتند. به این ترتیب 3 کولبر کورد ساکن روستا را به قتل رسانده و به شوق دریافت تشویق و وجه نقد قول داده شده, مافوقان را از موفقیت خود مطلع کردند. گرچه با تحقیقات سپاه پاسداران از اهالی منطقه, واقعیت امر فاش شده و 3 برادر بسیجی به جرم دروغ گویی و کلاه برداری با مافوقان بازداشت شدند. تاکنون هیچ اطلاعی از محل نگهداری آنان در دست نیست....

ادامه مطلب ...

فراخوان کمپین ایران را از اعدام ها نجات دهیم!

    در تاریخ ۲۰ آبان، احسان فتاحیان به دار آویخته شد. مجازات اولیه وی که ده سال حبس بود، در دادگاه تجدید نظر به مجازات اعدام تبدیل شد. چنین عملی حتی با قوانین حاکم بر سیستم قضایی ایران نیز مغایرت دارد. رژیم ایران کماکان به افزودن به لیست سرنشینان راهرو مرگ ادامه داده است. آخرین قربانی یک زن فعال سیاسی کرد بنام زینب جلالیان است.

ادامه مطلب ...

چه‌تین داوا له EU ده‌کات په‌یوه‌ندی له‌گه‌ل تورکیا راوه‌ستێنیت

    ئه‌ڤین چه‌تین که‌یه‌کێک له‌کاندیده‌کانی پارتی سۆسیال دیموکراتی سوێد و ئه‌ندامی کۆمیته‌ی باکوری چاودیڕی کوردۆسایده‌ ، له‌ بلاوکراوایه‌کی که‌ئاراسته‌ی سه‌دان که‌سایه‌تی سیاسی و راگه‌یاندنی سوێدی و ئه‌ورپی کردوه‌ ، سه‌رباری مه‌ترسی ئه‌و بریاره‌ی دادگای تورکیای خستۆته‌ روو ، که‌ پارتی کۆمه‌لگای دیموکراتیکی داخست و بریاری کارکردنی سیاسی له‌ 37 که‌سایه‌تی سیاسی کوردی داوه‌ ، هاوکات داوا له‌یه‌کێتی ئه‌ورپا و سوێد ده‌کات که‌ سه‌رجه‌م په‌یوه‌نده‌یه‌کانیان له‌گه‌ل تورکیا بوه‌ستێنن و پێویسته‌ سوێد که‌سه‌رپه‌رشتی خولی ئێستای یه‌کێتی ئه‌ورپا ده‌کات ، داوا له‌تورکیا بکات به‌ر له‌ ده‌ست پێکردنی گفتوگۆ بۆ ئه‌ندام بونی له‌یه‌کێتی ئه‌ورپا ئه‌م بریاره‌ی دادگا بکشینه‌وه‌ ، هاوکات داوا له‌سه‌رۆک وه‌زیرانی سوێد ( فردریک رایان فیلد ) که‌ئێستا سه‌رۆکایه‌تی یه‌کێتی ئه‌ورپا ده‌کات هه‌لوێست له‌م باره‌وه‌ وه‌ربگرێت.

ادامه مطلب ...

KCK: داخستنی دەتەپە سێدارەی سیاسییە

    ئەو بڕیارەی دادگای دەستوری بنەڕەتی بە یەک دەنگی دای سێدارەیەکی سیاسی و کۆمەڵکوژیە، لەسەر ئەوەش وتی: داخستنی دەتەپە داخستنی پارتێکی ئاسایی نییە، واتای ئەوەیە کە دان نانێم بە ناسنامەی ئازاد، ئیرادەیان و مافی ژیانێکی ئابرومەندانەی ملیۆنان کوردی دەنگیان بە پارتێک داوە، ئەوە سێدارەی سیاسی و قڕکردنە، بەو پێیە ئاشکرا بووە کە پیلانی کرانەوەی ئاکەپە پاکتاوکاریە، رێ بە هیچ کەس و لایەنێکی نوێنەرایەتی کوردان بکات، ئاشکرا بوو کە سیستەمی تورکیا و یاساکانی رێ بە نوێنەرایەتی کورد نادەن. کەجەکە ڕایگەیاند کە هۆکارەکانی کە کراوەتە پاساو بۆ داخستنی دەتەپە، هەموو درۆن و بۆ پەردە پۆش کردنی راستیەکان دەست نیشان کراون.

ادامه مطلب ...

سەنتەری رووناکبیری سەهەند داخستنی DTP محکومین دەکات

    حیزب و لایەنە تورکیەکان نایانەوێـت لە لایەن حیزبێکی کوردییەوە کێشەکە چارەسەر بکرێت، بەڵکۆ تەنها دەیانەوێت بۆ بێدەنگی گەلی کورد بەو شێوەیە کە خۆیان مەبەستیانە باس لە کێشەکە بکەن. ئەویش ئەوە دەردەخات کە دەوڵەتی تورکیا راستگۆ نییە لەبەرامبەر بە چارەسەر کردنی کێشەکەو تەنها دەیەوێت گەلی کورد لەبەرامبەر بە راگەیاندنی تورکیا بێ ئیرادە بکات.

ادامه مطلب ...

به‌یاننامه حیزبی‌ دێموکراتی‌ کوردستان له‌باره‌ی‌ داخستنی DTP

    گومانی‌ تێدا نیه‌ ئه‌م بریاره‌ هیچ خزمه‌تێکی‌ چاره‌سه‌ری‌ هێمنانه‌‌و دێموکراتیکی‌ پرسی‌ کورد له‌ تورکیه‌ دا ناکا‌و زیان به‌ پرۆسه‌ دێموکراتیکه‌کان‌و ئه‌و به‌ستێن‌و که‌ش‌و هه‌وایه‌ ده‌گه‌یه‌نێ‌ که‌ به‌دوای‌ پرۆژه‌که‌ی‌ ده‌وڵه‌تی‌ ئوردۆغان دا، پێک هاتوه‌.حیزبی‌ دێموکراتی‌ کوردستان وێرای‌ به‌داخبوون‌و ده‌ربرینی‌ ناره‌زایه‌تی‌ له‌م بریاره‌ی‌ دادگای‌ قانوونی‌ ئه‌ساسیی‌ تورکیه‌، داواکار‌و چاوه‌روانه‌ ده‌وڵه‌تی‌ ئێستای‌ تورکیه‌، پارتی‌ داد‌وگه‌شه‌پێدان‌و سه‌رجه‌م هێز‌و لایه‌ن‌و که‌سایه‌تییه‌ به‌رپرس‌و دێموکراته‌کانی‌ تورکیه‌، دژی‌ ئه‌م بڕیاره‌ بوه‌ستنه‌وه‌‌و، رێگه‌نه‌ده‌ن به‌م جۆره‌ به‌ربه‌ست‌و کۆسپ داتاشینانه‌، ره‌وتی‌ چاره‌سه‌رکردنی‌ پرسی‌ کورد له‌م وڵاته‌ به‌رێگای‌ دیالۆگ‌و دێموکراتیک دا، بوه‌ستێ‌ یا له‌بار ببرێ‌.

ادامه مطلب ...

لیدوانی هاوبه ش دژی داخستنی DTP

    نەتەوەی کورد ئیتر خاوەن پارە و ئیمکانیات و ڕۆڵەی دڵسۆزی خەباتکاری خۆیەتی و ئەم جۆرە کارانە ڕێگای کورد بۆ ئازادی و سەربەخۆیی زەحمەت دەکات، بەڵام نایگرێت. ئێمە دەست لە ناو دەستی هاوڕێیانی تێکۆشەریکوردستانیی د.ت.پ دا لە خەبات و کاریاندا بەشدارین و سوپاسی هاورییانەی خۆمان بەۆ ئەو بەشە لە خەبات دەردەبڕین و دڵسۆزانە پێیان رادەگەیەنین کە هاوری و هاوسەنگەریی خەباتی ئەوان بووین و دەبین....

ادامه مطلب ...

گزارشی از آخرین وضعیت 23 بازداشت شده ی کورد

    پس از اعدام شهید احسان و برگزاری تجمعات اعتراضی به اعدام فعالین کورد و در آستانه ی 16 آذر, موج گسترده ای از بازداشت شهروندان کورد و به ویژه دانشجویان آغاز شد. 

گزارش کامل را در ادامه ببینید....

ادامه مطلب ...

مصاحبه ی روز با مادر کیانوش و کامران آسا

 من مادر چه گناهى کرده ام که باید یک بچه‌ام در سینه‌ خاک باشد و این یکى کنج زندان؟ آخر وجدان‌شان کجا رفته که با ما این کارها را مى‌کنند. کامران باید آزاد شود. از مسئولین مى‌‌خواهم تا کامران را آزاد کنند. بیش‌تر از این ما را عذاب ندهند. ما یک خانواده داغدار هستیم، به جاى اینکه رعایت حال ما را بکنند این یکى پسرم را هم بازداشت کرده‌اند. خودتان را جای من بگذارید. چکار باید بکنم. چه کاری از دستم بر مى‌آید. کجا باید بروم. درد خود را به کى بگویم؟  ....

ادامه مطلب ...

1,500,000 تومان جریمه ی نقدی برای 5 شهروند کورد

   تازه ترین خبرها حاکی از آن است که 5 شهروند کورد از سوی شعبه ی دوم دادگاه انقلاب سنندج, هرکدام به پرداخت 300,000 تومان جریمه ی نقدی محکوم شده اند. اسامی این افراد که متهم به تبلیغ علیه نظام اند, عبارت است از: افشین شیخ الاسلامی، یحیی قوامی، سامان بهاری، فواد حیدری و علی ظهیرنیا.

چاک داخستنی DTP شه‌رمه‌زار ده‌کات

    ئه‌مه‌ بریارێکی سیاسیه ،‌ نه‌وه‌ک دادگای ده‌ستوری , وه‌ ره‌نگدانه‌وه‌ی شۆڤینیه‌تی که‌مالیزمه‌ که‌هێشتا بریارده‌ری سیاسه‌تی فه‌رمی ولات و دادگایه‌ به‌رێوه‌ده‌چیت . که‌ سه‌رجه‌م حزبه‌ سیاسیه‌کانی تورکیا ، زاده‌ی یه‌ک سه‌رچاوه‌ن ، به‌لام به‌ شیوازی جیا جیا دژایه‌تی جولانه‌وه‌ی گه‌لی کورد ده‌که‌ن له‌ دان نه‌نان به‌ بچوکترین مافی کورد ، که‌ئازادی ده‌ربڕینی سیاسیه. ‌

ادامه مطلب ...

پارتی سه‌ربه‌ستی کوردستان داخستنی DTP رسوا ده‌کات

    تورکیا بانگێشه‌ی ئه‌وه‌ی ده‌کرد که‌گوایا هێزه‌کانی خه‌باتگێری پێکاکا چه‌که‌کانیان دابنێن و به‌شێوه‌ی دیمۆکراتی له‌ناو تورکیا خه‌باتی خۆیان بکه‌ن. به‌ڵام به‌م هه‌نگاوه‌تازه‌ی دادگای ده‌ستوری بنه‌ڕه‌تی تورکیا له‌مه‌ر داخستنی ئه‌و پارته‌کوردییه‌که‌به‌شێوه‌یه‌کی موڵه‌ت پێدراو ناچه‌کدار خه‌بات ده‌کا، به‌جیهانی سه‌لماند که‌ ده‌وڵه‌ته‌که‌ی چه‌نده‌دژی کورده‌و هه‌رگیز ناتوانێ ڕۆڵی دیمۆکراتی هه‌بێت و مافی نه‌ته‌وه‌ی دیکه‌بێجگه‌له‌تورک قه‌بووڵ بکات.

ادامه مطلب ...

حزبی شیوعی کوردستان: داخستنی DTP بریارێکی شوفینیستانەیە

    ئەم بریارە بێجگە لەوەی لەگەل پرنسیپە سەرەتاییەکانی دیموکراتی ناگونجێت، ناوەرۆکی ئەم دەسەلاتەش نیشاندەدات، کە چەند شوفینیستانە بەرامبەر گەلی کورد بیر دەکەنەوە و، ئامادەنین بە هیچ شێوەیەک دەست لە داگیرکردنی کوردستان و ئازادکردنی گەلەکەی هەلگرن و، نایانەوێت سوود لە ئەزمونەکانی ناوچەکە وەرگرن، کە ئەوەیان سەلماند، کە نکۆلی و توندو تیژی ناتوانی چارەسەری کێشەی رەوای گەلی کورد بکات. ئەم بریارەش وەک هەموو بریارەکانی تری دەولەتە داگیر کەرەکانی کوردستان، بێجگە لە ریسوایی هیچی تری بۆ نامێنیتەوە، بێگومان ئەمرۆبێت یان سبەی دەبێت گەلی کورد بە مافە رەواکانی خۆی شادبێت.

ادامه مطلب ...

به‌یاننامه‌ی ڕیکخراوی ڕا دژ به‌داخستنی DTP

    دوای ئەوەی دادگای تورکی بڕیاری داخستنتی پارتی کۆمەڵگەی دیموکراتی DTPی دا، "رێکخراوی ڕا بۆ پرسە نەتەوەییەکان" ئەمرۆ بەیاننامەی ئیدانەکردنی ئەو بڕیارەی ده‌رکرد و بە هەنگاونانی دیموکراسی "هێنانە سەر سفر" وەسفکرد، وداوای چاو خشاندنەوەی ئەو بڕیارە ی کرد.
دەقی بەیاننامەکەیە له خواره وه بخویننه وه....

ادامه مطلب ...

پارتی چه‌پی کوردستان داخستنی DTP رسوا ئه‌کات

    له‌ کاتێکدا ئێمه‌ ئه‌و تاوانه‌ی ڕژێمی تورکیا له‌ نایاساییکردنی ئه‌و پارته‌ کوردستانییه‌ و پارله‌مانتاره‌کانی له‌ کاری سیاسی ، به‌ توندیی ڕیسوا ئه‌که‌ین ، لامان وایه‌ که‌ ئه‌ویش هه‌ر به‌ هه‌مان شێوه‌ی ئه‌و ده‌یان کودێتایه‌ی ساڵانی ڕابوردووه‌ ، به‌ڵام به‌ شێوه‌یه‌کی ناسه‌ربازیی کراوه‌ و دور نیه‌ که‌ له‌ ئایینده‌یه‌کی نزیکدا نه‌بێت به‌ کودێتایه‌کی سه‌ربازیی و هه‌ر وه‌ک ساڵی 1980 ، خوێنی هه‌زارانی تیادا بڕێژرێت و تورکیا به‌ره‌و که‌ناری شه‌ڕی ناوخۆ بباته‌وه‌.

ادامه مطلب ...

نوسەر و ڕۆژنامەنوسانی باشوور داخستنی دەتەپە مەحکوم دەکەن

    ئێمە وەکو نوسەر و ڕۆژنامەنوسان ،لەباشوور زۆر بەتوندی ئەم بڕیارەی دژ بەدەتەپە شەرمەزار و مەحکوم دەکەین.. پشتگیری خۆشمان بۆ برایانی تیکۆشەرمان لەباکوور ڕادەگەیەنین ،وە داواش لەهەموو نوسەرو ڕۆژنامەنوسێکی نیشتیمانپەروەری کورد دەکەین کەدژی ئەم بڕیارە بوەستێتەوە شەرمەزار و مەحکومی بکات.

ادامه مطلب ...

امروز هشتمین روز اعتصاب غذای زندانیان جنوب کردستان است

    امروز (یکشنبه) هشتمین روز اعتصاب غذای 3 تن از زندانیان زندان سوسه ی شهر سلیمانی در جنوب کردستان است. این زندانیان در اعتراض به اعدام فعالین کورد در شرق کردستان و شکنجه ی آقای عبدالله اوج آلان, 8 روز پیش رسما اعلام اعتصاب غذا کردند.

ادامه مطلب ...

جمعیت دفاع از زندانیان سیاسی ایران: زینب جلالیان در خطر است

   گردهم آیی کلن 9 دسامبر2009، در پیشواز 10 دسامبر روز جهانی حقوق بشر، مراسمی در دفاع از حق زندگی انسان ایرانی ،مهم ترین و ابتدایی ترین حق انسان و تقبیح اعدام و کشتار! ....در متون آلمانی که همزمان با گردهم آیی برای مراجع و وسایل ارتباط جمعی در آلمان وسراسر جهان ارسال شده بود بااشاره به تمام موارد فوق از سرنوشت محکومین درآستانه اعدام، مانند زینب جلالیان، کرد ایرانی 27 ساله و محمد رضا حدادی 19 ساله،موقع ارتکاب احتمالی قتل 16 ساله، ابراز نگرانی شده و به این نکته نیز اشاره شده بود که اروپا باید به جای توجه بیش از حد به مناره های بلند مساجد دراروپا به جرثقیل های بلند اعدام علنی در ایران توجه میکرد (و بکند) تا امروز جهان مشکل کمتری با بنیاد گرایی اسلامی می داشت!

ادامه مطلب ...

دادگاه تجدید نظر استان 6 سال حبس محمد عزیزی را بازتائید کرد

    محمد عزیزی شهروند سقزی که پیش از این به جرم همکاری با احزاب اپوزیسیون کوردی از سوی دادگاه انقلاب سقز به 6 سال حبس محکوم شده بود, بار دیگر از سوی دادگاه تجدید نظر استان به تحمل این حکم محکوم شد. نامبرده که طی محاکمات از اختیار وکیل محروم بوده است, پیش از این نیز به همان جرم 8 سال حبس در تبعیدگاه اردبیل را متحمل شده بود. نامبرده برای بار دوم از اسفندماه سال 1388 در بازداشت به سر میبرد.

سید علی خامنه اى به عنوان دیکتاتور سال برگزیده شد

    سایت ایرانیان انگلیس خبر داد که دانشگاه اسلو، آیت الله على خامنه ای، رهبر جمهورى اسلامى ایران را به عنوان "دیکتاتور سال" برگزید. براساس این گزارش انتخاب کنندگان شخصیت "دیکتاتور سال"، خامنه اى را از میان 11 نامزد، از جمله کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی، رابرت موگابه، رییس جمهورى زیمبابوه و رهبر نظامى میانمار برگزیده اند.

ادامه مطلب ...

رۆژنامه‌نووسانی بیَسنوور داخستنی DTP ئیدانه ده کات

    له‌کات و ساتیَکدا، رژیمی که‌مالیزمی شۆڤینی تورکیا بانگه‌شه‌ى ئه‌وه‌ى له‌ نیَو میدیا و پریس کۆنفرانسه‌ فه‌رمیه‌کانیان بلاو ده‌که‌نه‌وه‌ که‌پرۆسه‌سیَکی کراوه‌یان، له‌مه‌ر دۆزی کوردیان گرتوونه‌ته‌به‌ر که‌قۆناغ به‌قۆناغ مافه‌ زه‌وتکراوه‌کانی گه‌لی کورد ده‌گریَنه‌وه‌. که‌چی دادگاى ده‌ستووری عه‌سکه‌رتایه‌ت و دوور له‌ عه‌ده‌ڵه‌ته‌وه‌، بریاری داخستنی پارتی کۆمه‌ڵگه‌ى مه‌ده‌نی که‌پارتیَکی سیاسی کوردستانیه‌ ده‌دات....

ادامه مطلب ...