اتحادیه خانواده فعالین دربند کورد

اعدام ها را متوقف کنید!

اتحادیه خانواده فعالین دربند کورد

اعدام ها را متوقف کنید!

نامه‌ی‌ سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به رییس قوه قضاییه

 

9 Jan 2010 - مهم, بیانیه‌
آیت الله سید صادق آملی لاریجانی

بر حسب مسئولیت جنابعالی به عنوان بالاترین مقام قضایی کشور، این نامه خطاب به شما نوشته می‌شود. هرچند درخواست‌های پیشین ما و دیگر سازمان‌ها و افراد مدافع حقوق بشر در رابطه با متوقف ساختن اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان و موارد مشابه دیگر که تا کنون برای‌ شما ارسال گردیده، متأسفانه با کمترین توجه و اقدام مثبت از سوی جنابعالی مواجه شده است.
اما باز هم با اجرای حکم اعدام یکی دیگر از زندانیان سیاسی کُرد شما را مورد خطاب قرار می‌دهیم زیرا نیک می‌دانیم که در این کشور هیچ اعدامی بدون نظر مستقیم و امضای شخص شما به مرحله‌ی اجرا در نخواهد آمد. از سوی دیگر این شما هستید که با استفاده از اختیارات قانونی خود می‌توانید از اجرای احکام اعدام دیگر فعالان سیاسی کُرد جلوگیری کنید و دستور به بازبینی در حکم صادره علیه آن‌ها دهید.

بنا بر این ما همچنان امیدوار به حسن نیت از طرف جنابعالی و لغو احکام اعدام زندانیان سیاسی هستیم. امیدی که هر چند بارها از سوی دستگاه تحت ریاست شما به یأس تبدیل شده اما اگر هنوز کورسوی امیدی به نجات جان این افراد باشد، از هر تلاش و درخواست دوباره‌ای مضایقه نخواهیم کرد.
طی دو ماه اخیر بعد از اجرای حکم اعدام احسان فتاحیان، سه روز پیش یک فعال سیاسی کُرد دیگر به نام فصیخ یاسمنی در زندان شهر خوی استان آذربایجان غربی اعدام شد. اتهام این جوان 28 ساله، محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان عنوان شده بود. اتهامی که مستندش شکایت اداره اطلاعات و اعترافاتی بوده که تحت فشار از خود متهم اخد گردیده است.
فصیح در حالی اعدام شد که برخلاف آن‌چه در آیین دادرسی کیفری عنوان شده، زمان اجرای حکم به وکیل و خانواده وی اطلاع داده نشده بود. به دستور نهادهای امنیتی نیز تا کنون از تحویل جسد این فعال سیاسی به خانواده وی برای انجام مراسم خاکسپاری خودداری شده است.
همچنین بنا بر اعلام رسانه‌ها در فاصله‌ی بین اعدام این دو زندانی سیاسی، دو زندانی کُرد دیگر به نام‌های مصلح زمانی و اردشیر کشاورز نیز در زندان‌های کرمانشاه و گوهردشت اعدام شدند که اتهام اصلی آن‌ها مبهم است.
در مورد مصلح زمانی گفته می‌شود، وی در سن 16 سالگی به دلیل رابطه‌ی نامشروع دستگیر شده و تا زمان اجرای حکم مدت 6 سال را در زندان گذرانده است. بنا بر این از دو جهت مجازات وی نمی‌توانسته حکم اعدام باشد. زیرا با توجه به موقعیت تجرد و نبود نسبت حرام بین طرفین و نیز عدم وجود عنصر اجبار در برقراری رابطه، این مورد جزو مصادیق زنا و تجاوز محسوب نشده و از سوی دیگر سن متهم در زمان ارتکاب فعل مجرمانه کمتر از سن قانونی 18 سال بوده است.
این‌ها که در مورد غیرقانونی بودن حکم اعدام برای مصلح زمانی و فصیح یاسمنی یا پیش از آن، احسان فتاحیان گفته شد، مواردی هستند که جنابعالی و قضات صادر کننده این احکام به یقین نسبت به آن‌ها عالم‌تر و آگاه‌ترید. اما مشخص نیست در حالی که آمار جهانی در زمینه‌ی اعدام، ایران را در صدر کشورهایی که هنوز مجازات اعدام در قوانین آن‌ها وجود دارد نشانده و از سوی دیگر اوضاع سیاسی و اجتماعی کشور در پی وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم به شدت دچار بحران است، چه اصراری از سوی دستگاه قضایی بر صدور احکام اعدام و اجرای شتابزده این احکام حتی در ماه‌های حرام سال، وجود دارد؟!

آیت الله سید صادق آملی لاریجانی

ما به عنوان سازمانی حقوق بشری ضمن اعتراض شدید به اعدام فصیح یاسمنی، خواهان پایان دادن به اعدام‌هایی هستیم که جوانان‌مان را به اتهامات سیاسی به محاق مرگ می‌کشاند. ما با احساس خطر کردن از تکرار دوباره چنین فاجعه‌ای،‌ خواهان لغو احکام اعدام 17 زندانی سیاسی کُرد و نیز دیگر زندانیان سیاسی و اعتقادی محکوم به اعدام در سراسر ایران هستیم.
می‌دانیم که شما بالاترین مرجع قضایی برای دستور به اجرای این احکام و همچنین جلوگیری از اجرای آن‍‌ها هستید. بنا بر این از شما می‌خواهیم که قلم را در برابر این درخواست‌ها به زمین بگذارید و نام دیگری را به فهرست سیاه اعدام شدگان سیاسی اضافه نکنید و اجازه ندهید استقلال قوه قضاییه با دخالت‌ها و اعمال نفوذ مراجع امنیتی و پلیسی مورد تردید جدی قرار گیرد.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان
شنبه 19 دی 1388

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد